Populær dansk influencer tiltalt for at lave skjult reklame på sociale medier

For første gang er en influencer tiltalt for at bryde markedsføringsloven.

Tiltalen fra Københavns Vestegns Politi kommer, efter at Forbrugerombudsmanden i sensommeren undersøgte 37 konkrete influenceres kommercielle opslag på sociale medier. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

En populær dansk influencer bliver nu hevet i retten for at have lavet opslag på sociale medier uden at gøre opmærksom på, at der var tale om reklame.

Tiltalen fra Københavns Vestegns Politi kommer, efter at Forbrugerombudsmanden i sensommeren undersøgte 37 konkrete influenceres kommercielle opslag på sociale medier og tog stikprøver fra en række profiler med over 100.000 følgere.

Den nu tiltalte influencer er blandt de 37, der blev undersøgt.

Går efter bøde

I anklageskriftet, som DR Nyheder har fået aktindsigt i, skriver anklagemyndigheden, at man går efter en bødestraf på 120.000 kroner i sagen.

I alt er der ni anklagepunkter i sagen, hvor den populære influencer ifølge anklagemyndigheden skal have gjort sig skyldig i flere tilfælde af skjult reklame.

Det er første gang, at der rejses tiltale i en sag, hvor en privatperson, der udelukkende er kendt fra sociale medier, er blevet politianmeldt for skjult reklame.

Alle forhold er begået i 2018 og 2019, mener anklagemyndigheden.

Tre andre meldt til politiet

Tre andre influencere er også politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, men her har anklagemyndigheden endnu ikke besluttet, om der skal rejses tiltale.

Det er markedsføringslovens paragraffer om skjult reklame og markedsføring rettet mod børn og unge, der danner baggrund for tiltalen.

Sagen, der endnu ikke er berammet ved Retten i Glostrup, forventes at tage en hel retsdag, og anklagemyndigheden kan vælge at føre vidner i sagen.

Anmeldelsen, der nu har ført til tiltale, blev indgivet til politiet sidste år i august, efter at Forbrugerombudsmanden havde vurderet markedsføringsloven var overtrådt.

Forbrugermyndigheden mener, at det eksempelvis er sket, fordi der er brugt uklare ord som for eksempel ”spons” eller ”ad” i stedet for ”reklame”, eller reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag, hvor det er svært at se for brugerne.

Samtidig med de fire politianmeldelse i august fik ti andre influencere en advarsel, en såkaldt indskærpelse, for ikke at markere reklame ordentligt.