Presserådgiver løj om skjult rolle i Falck-sag: 'Jeg har handlet uetisk'

Presserådgiver gav hollandske journalister falske oplysninger om, hvem han arbejdede for i Falck-sag.

Presse- og kommunikationskonsu- lent Palle Smed fortalte ikke et hollandsk medie om, at hans egentlige arbejdsgiver var Falck, erkender han nu.

En af de centrale personer i sagen om Falcks påvirkningskampagne mod ambulance-konkurrenten Bios erkender nu, at han har løjet om sin rolle i sagen.

Presse- og kommunikationskonsulent Palle Smed fortalte ikke et hollandsk medie om, at hans egentlige arbejdsgiver var Falck, som ville have smuds om konkurrenten Bios.

I stedet hævdede han, at der var en tale om en journalistisk researchopgave til et fagblad.

- Den her sag giver naturligvis anledning til selvransagelse. Jeg burde da have fortalt den hollandske researcher om min opdragsgiver, skriver Palle Smed til DR Nyheder.

Påstod at penge kom fra fagblad

Mandag blev Falck politianmeldt af Konkurrencerådet for at bruge skjulte kanaler til at tilsværte den hollandske konkurrent Bios, da selskabet i 2014 vandt et stort udbud om ambulancekørsel i Region Syddanmark.

Deriblandt skal redningskoncernen have forsøgt at grave detaljer frem om sin konkurrent.

Journalist Eric Smit fra det hollandske gravermedie 'Follow The Money' fortalte i går, hvordan han føler sig ført bag lyset. I 2014 hyrede Palle Smed mediet for at finde kompromitterende oplysninger om det hollandske ambulanceselskab.

Palle Smed fortalte dog ikke, at opgaven skete på vegne af Falck. I stedet skrev han i en mail til det hollandske gravermedie, at opgaven var betalt af fagbladet 3F.

- Min tidligere arbejdsgiver Fagbladet 3F betaler mig, og jeg betaler dig, står der i en mail dateret 29. oktober 2014 med Palle Smed som afsender, som DR Nyheder har fået indsigt i.

'Jeg har handlet uetisk'

Palle Smed har tidligere været chefredaktør for fagbladet 3F, og det var ifølge hollandske Eric Smit i den rolle, han præsenterede sig.

Betalingen for opgaven lød på 5.000 euro, og i januar 2015 sendte Eric Smit researchrapporten til Palle Smed i den tro, at 3F ville bruge researchen til at skrive en historie om Bios i deres medlemsmagasin, Fagbladet.

Igår afviste Palle Smed beskyldningerne. I dag beklager han sine handlinger i sagen.

- Jeg har handlet uetisk, og det er stærkt beklageligt. Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg aldrig har leveret baggrundsinformation til noget dansk medie uden, at jeg har fortalt hvem, jeg har arbejdet for og at der har ligget en klar præmis for samarbejdet, skriver Palle Smed videre i sit svar til DR Nyheder.

Den hollandske journalist Eric Smit sidder, efter sagen er kommet frem, tilbage med følelsen af at være blevet groft snydt, siger han.

- Vi troede, vi var i dialog med en 'ægte' journalist. Derfor er det et chok, at vi ultimativt var ansat af Falck til at grave skidt frem på konkurrenten. Vi arbejder ikke for virksomheder og føler os virkelig snydt. Jeg føler, at jeg er midt i en dårlig b-film, siger Eric Smit.

Palle Smed har tidligere været medlem af TV 2's bestyrrelse. I 2006 modtog han Den Danske Publicistklubs jubilæumspris.

Facebook
Twitter