Presset på Borger.dk minder om et hackerangreb: Hundredetusinder tjekker feriepenge

I perioder vil kun de allermest populære tjenester på Borger.dk være tilgængelige.

Når allerflest besøger Borger.dk for at tjekke de indefrosne feriepenge, vil du blive mødt af denne nødside. Her er kun de mest populære tjenester tilgængelige. (Foto: Kristian Djurhuus © Scanpix)

Da beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i morges meddelte, at dagen var kommet, hvor danskerne kunne søge om deres indefrosne feriepenge, strømmede ’hundredtusindvis’ af danskerne ind på Borger.dk i løbet af en halv time.

Sådan lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen, der står for Borger.dk. Herfra bliver folk ledt videre til Feriepenge-portalen, hvor man så kan stille sig i kø til at se, hvor mange feriepenge der kan udbetales.

Og indtil videre har Borger.dk kunnet håndtere presset fint, lyder det fra Adam Lebech, der er vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

- Vi har været glade for, at det er lykkes. Vi har forberedt det her gennem længere tid sammen med ATP, som står for feriepengeløsningen, siger Adam Lebech.

Presset har i perioder været så stort, at det kunne minde om et DDoS-angreb – en type cyberangreb, hvor hackere massivt overbelaster en hjemmeside, så den til sidst ikke kan klare belastningen.

Landzonetilladelser og bjørnekløer må vente

For at undgå overbelastning har Digitaliseringsstyrelsen lavet en nødside på Borger.dk, som bliver aktiveret, når presset er allerstørst.

Her vil kun cirka 60 af de allermest benytte tjenester, såsom TastSelv, Digital Post, boligstøtte, være tilgængelige.

Med i alt ca. 2.000 forskellige selvbetjeningsløsninger betyder det, at de øvrige 1.940 tjenester i perioder ikke vil være tilgængelige.

- I ganske korte perioder hvor presset er massivt, har vi begrænset antallet af selvbetjeningsløsninger for at reducere presset. Men bagefter vil den så slå tilbage, så du kommer tilbage til de normale løsninger, du kender, siger Adam Lebech.

Det kan for eksempel være muligheden for at anmelde fund af bjørneklo, afmelding af olietank, ansøgning om landzonetilladelser og anmeldelser om socialt bedrageri.

- Det er de mindre brugte tjenester, som kan være utilgængelige i korte perioder via Borger.dk. Dem kan man også godt leve med, ikke er der i for eksempel et kvarter eller få timer, mener han.

Han understreger, at det kun vil være i perioder med allermest pres på, at de øvrige tjenester ikke vil være tilgængelige.

Facebook
Twitter