Propelfirma kæmper for at finde arbejdskraft: Vi vil jo helst lave det hele i Hundested

Ledigheden har nu ramt fire procent. Der er rift om blandt andre industriteknikerne.

Fire propelleranlæg og gear som disse blev for nyligt sendt fra Hundested til Florida, hvor de skal monteres på to nye færger, der skal sejle til og fra den eksklusive ø Fisher Island.

Det handler om at holde skruen lige i vandet for Hundested Propeller, hvor det vælter ind med ordrer fra ind- og ikke mindst udland.

- Vi har lige for et par uger siden sendt et par store ordre til USA, som er et af vores vigtigste markeder, siger Martin Christensen, der er salgschef hos Hundested Propeller, som laver propeller og gearkasser til skibstrafikken.

- Der har været en del overarbejdstimer, så vi har kunnet komme på forkant med alle opgaverne, siger Martin Christensen.

Innovative og produktive

Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er ledigheden i Danmark nu nede på fire procent. Det er det laveste niveau siden 2009.

Især medlemmer af Dansk Metal er en attraktiv vare på arbejdsmarkedet. Her er ledigheden helt nede på 2,3 procent. Og det presser en branche i stor vækst.

- Det går godt for dansk industri, der er godt gang i produktionen og godt gang i eksporten, så der er mange, der mangler arbejdskraft. Vores medlemmer er vant til at være innovative og produktive, og det gør deres arbejdskraft meget efterspurgt, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Brugte rekrutteringsfirma

Særligt industriteknikere, det der tidligere blev kaldt maskinarbejdere, er en mangelvare i produktionslinjerne hos danske industrivirksomheder.

Den oplevelse genkender Hundested Propeller, som i øjeblikket mangler to-tre mand, og netop har fundet en maskinarbejder gennem et rekrutteringsfirma.

- Den seneste maskinarbejder fandt vi for første gang gennem et rekrutteringsbureau, simpelthen fordi det ikke var muligt at finde ham ved at bruge de normale metoder, siger Martin Christensen, salgschef hos Hundested Propeller, som har omkring 40 ansatte.

- Vi uddanner selv vores folk og har altid mellem to og tre lærlinge her hos os, hvor de fleste fortsætter, når de er færdigudlærte. På den måde sikrer vi vores egen strøm af medarbejdere. Men i de tilfælde, hvor vi skal ud at finde nogle nye, der har vi da oplevet, at det var svært, siger han.

Ikke bare fedtede maskiner

Martin Christensen mener, der klæber nogle dårlige associationer til jobbet som maskinarbejder. Og det er måske en af grundene til, at for få unge vælger at søge den vej.

- Jeg mener, det er stærkt undervurderet at være industritekniker. Som maskinarbejder står man ikke længere bare ved en fedtet maskine; som industritekniker skal man kunne en hel masse med computere, og man skal tænke en del.

- Der er også mange muligheder i det fag, fordi man kan læse videre til for eksempel maskinmester, og der er mange muligheder for at rejse rundt i verden som montør, siger han.

Hundested Propeller forsøger at holde alle led i forretningen i Hundested. Men lykkes det ikke at hyre den nødvendige arbejdskraft ind, kan det blive nødvendigt at sende opgaver ud af huset.

- Vi har stadig den buffer, som vi helst ikke bruge, at sende arbejde ud af byen og ud i nogle andre maskinforretninger. Men vi vil helst lave det hele her, så vi ved, at kvaliteten er i orden, siger Martin Christensen.

Dansk Metal: Ikke vejen frem

Dansk Metal håber ikke, at det bliver nødvendigt at skulle hyre rekrutteringsfirmaer for at få fat i den nødvendige arbejdskraft for fremtiden. Der skal trækkes i nogle andre håndtag, lyder det fra cheføkonom Thomas Søby:

- Først og fremmest skal de tage fat i den lokale fagforening eller A-kasse, dernæst skal de gribe fat i videreuddannelsen af deres medarbejdere, og så skal de oprette praktikpladser til de unge.

- Hvis det ikke løser det, så må man kigge mod EU, hvor der stadig render millioner af arbejdsløse rundt, siger han.

Facebook
Twitter