Rabat elregningen vil hjælpe småfærger og miljøet

Et nyt lovforslag om at sænke elafgiften for småfærger kan gavne både økonomien og miljøet

Småfærger kan både blive mere miljørigtige og mere rentable, hvis de går over til el, siger direktør for Danmarks Rederiforening Jakob Ullegård. (Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Et nyt lovforslag kan med ét slag sænke småfærgernes CO2-udledning og samtidig forbedre deres økonomi, hvis det bliver vedtaget.

Det er regeringen, som vil sænke elafgiften for færger under 400 tons fra mere end 80 øre til bare 0,4 øre pr. kilowatt-time.

Det er så markant et nedslag, at det ifølge Danmarks Rederiforening gør det rentabelt at sætte eldrevne færger ind i stedet for de nuværende dieselfærger.

- Allerede nu står de første færger klar til at gå over til el. Efterhånden som de mange små færger til øer eller over fjorde rundt om i Danmark skal opgraderes eller udskiftes, så vil de i høj grad kigge til muligheden for ren batteridrift, siger direktøren for Danmarks Rederiforening, Jakob Ullegård.

Hos Venø Færgefart har man allerede taget forskud på glæderne og tester nu en hybridfærge.

Den sejler på el, som lige nu kommer fra en dieselgenerator. Men hvis lovforslaget vedtages, kan den lade op i havn via et elkabel - med store besparelser til følge.

Det fortæller overfartsleder Søren Adsersen.

- Vores beregninger viser, at vi kan forrente investeringen uden problemer. Der er bedre økonomi i at sejle på el, og så er det jo langt bedre for miljøet, siger han.

Helt konkret vil færgerne ved overgang til eldrift enten købe en ny elfærge eller skifte den gamle dieselmotor ud med en elmotor.

/ritzau/

Facebook
Twitter