Rabatter skal lokke de unge ind i fagforeninger

Ved studiestart bliver de studerende på landets universiteter bombarderet med tilbud om billige forsikringer og rabatter, hvis de melder sig ind i fagforeningerne. Det fjerner fokus fra fagforeningernes kerneformål, lyder kritikken.

Det er fagforeningernes store opgave på sigt at oplyse de unge om den faglige kamp, mener man i DJØF. (© DR)

Der er rift om de unge på landets universiteter, og det er ikke kun erhvervslivet, der står klar med åbne arme.

Ved studiestart bliver de studerende bombarderet med tilbud fra fagforeninger, der er ude at hverve medlemmer.

Mange studerende tager mod tilbuddet, men det er ikke faglige mærkesager, der får de unge til at melde sig ind i fagforeningerne.

Bevidst strategi

P1 Morgen lagde forleden vejen forbi Danmarks Jurist- og Økonom-Forbund - DJØF's - boghandel i København. Her kan de som studentermedlemmer købe bøger med 20 procent rabat.

På spørgsmålet om, hvad der havde været deres incitament for at melde sig ind i fagforeningen, svarede samtlige adspurgte: På grund af muligheden for rabatter og forsikringer.

Og det er man godt klar over hos DJØF. Det er faktisk en helt bevidst strategi.

- Når vi vælger at have de her knaldtilbud til de studerende, så er det dels nogle tilbud, der er meget relevante for dem, når de flytter hjemmefra, men så er det også for at skabe en opmærksomhed om, at vi er til stede. Det er vores store udfordring at gøre det synligt for dem, at vi kan tilbyde noget, som har en helt anden værdi end en billig forsikring, siger Pia Ravn Dyhr, der er ansvarlig for medlemsservice i DJØF.

Tager fokus fra det faglige arbejde

Fagforeningen har blandt andet mentorordning og formidler også studiejob og studieophold, og så kan studie-medlemmer på lige fod med almindelige medlemmer få karriererådgivning, hjælp til at skrive ansøgninger eller gennemlæst en ansættelseskontrakt før de tiltræder et studiejob.

Derudover tilbyder DJØF de studerende faglig rådgivning vedrørende studierelevant arbejde samt kurser i alt fra notat-teknik til regneark.

Men alle de tilbud er næsten for meget, mener Jens Christian Nielsen, der er forskningsleder ved center for ungdomsforskning på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

- Der er nogle faglige organisationer, der har en tendens til at møde de unge som forbrugere, at man primært tænker på det her med medlemstilbud for at få de unge inden for døren, og hvor det er lidt sværere at se, at man arbejder bevidst på også at involvere de unge i det faglige arbejde - det, der også så sigt skal sikre, at de forbliver medlemmer, siger Jens Christian Nielsen.

Overbudspolitik

Når de studerende kan få den fulde pakke med samme rettigheder som fuldt betalende medlemmer i DJØF - for bare 149 kroner i kvartalet eller en halvtredser om måneden, så nærmer vi os en form for overbudspolitik, mener Jens Christian Nielsen.

- Derfor er det selvfølgelig en opgave for en faglig organisation, at man ikke bare lader de unge blive medlem som forbrugere, men at man også fastholder, at de skal lære noget om, hvad det vil sige at være medlem af en faglig organisation.

Har glæde af faglige produkter i længden

Og den problematik er Pia Ravn Dyhr i DJØF meget opmærksom på.

Derfor forsøger hun også at involvere de studerende i forskellige faglige arrangementer - og derfor mener hun også, at det er rigtigt at tilbyde de studerende samme vilkår som de almindelige medlemmer.

- Jeg tror ikke på, at det er en billig forsikring, der kan få de studerende til at blive ved med at være medlem af vores organisation. Men så er det vores store opgave at vise dem, at vi har nogle store faglige produkter, som de i den grad kan have glæde af, både når de studerer og når de kommer ud på arbejdsmarkedet.

Facebook
Twitter