Redaktør: 'Det svarer til at bygge en helt ny lufthavn'

Redaktør på check-in.dk kalder Københavns Lufthavns udvidelsesplaner for meget store i dansk lufthavnshistorie.

  • Sådan håber Københavns Lufthavn, at fremtidens lufthavn vil se ud. Her er tværbanen sløjfet, mens en af de tre "fingre" er udvidet hen over den, så der er mere plads til flyene.
  • Sådan ser lufthavnen ud i dag. Landingsbanen med de hvide striber til venstre i billedet er tværbanen, som lufthavnen ønsker at sløjfe for at kunne udvide lufthavnens bygninger, der blandt andet består af tre "fingre". "Finger b" skal udbygges markant.
1 / 2

Københavns Lufthavns udvidelsesdrømme er virkelig store set i forhold til dansk lufthavnshistorie. Sådan lyder vurderingen fra Andreas Krog, der er redaktør på rejsesitet check-in.dk.

- Det her er en virkelig stor udvidelse. En helt ny etape, siger han.

- Lufthavnen foretager hele tiden udvidelser af sikkerhedskontrollen eller et nyt bagagebånd, men det her svarer til at bygge en helt ny lufthavn. tilføjer han.

Stor dag i lufthavnens historie

Det var da også en glad direktør, der tidligere i dag kunne præsentere planerne for at udvide lufthavnen.

- For os her i Københavns Lufthavn er det nok en af vores største dage i vores 91-årige lange historie, sagde direktøren for Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye.

- Det er i dag, at vi tager den vision, vi har haft om at vokse, og gør den konkret. Vi præsenterer en plan for, hvordan vi kan sikre Københavns lufthavns position i Europa, uddybede han.

- Planen beskriver, hvordan vi vil udbygge lufthavnen fra de nuværende omkring 28 millioner passager til 40 millioner passagerer om året.

Ifølge lufthavnsdirektøren vil udvidelsen kræve milliard-store investeringer.

- Det vil kræve investeringer på op til 20 milliarder kroner, og hvis vi realiserer det, og det gør vi, når vi ser, at væksten kommer, vil det betyde 12.500 jobs i byggeperioden, og det vil være med til at skabe cirka 9.000 blivende jobs i og omkring lufthavnen, slog direktøren fast.

Kritik af planer om at lukke landingsbane

Men ikke alle er tilfredse.

- De negative aspekter, ved den måde man planlægger udvidelsen på, er, at man faktisk vil lukke en af lufthavnens tre landingsbaner. Det er lidt den modsatte vej at gå i forhold til, hvad vi ser i resten af verden. Der bygger man nye baner for at få plads til mere kapacitet, siger redaktøren på flysitet check-in.dk, Andreas Krog.

Tværbanen, som den også bliver kaldt, bruger flyene, når det blæser kraftigt, men nu vil lufthavnen bygge flere gates, flere standpladser og større sikkerhedskontrol på området.

- Kritikerne af at lukke tværbanen med SAS i spidsen er bekymret for, at lufthavnen vil lukke i tilfælde af kraftigt vejr i mange timer, siger han.

- Når flyene så bliver omdirigeret til andre lufthavne for at lande der, fordi Københavns Lufthavn er lukket, koster det flyselskaberne rigtig mange penge i erstatning, hotel og forplejning for de strandede passagerer, og det er en regning, som flyselskaberne alene får. Det er ikke en regning, som lufthavnen har, tilføjer han.

Spørgsmålet om, hvad Københavns Lufthavn vil gøre for at mildne SAS, blev også rejst på dagens pressemøde.

Her lød det fra lufthavnsdirektøren:

- Vi håber jo, at SAS vil være med til at vokse. Det er også det, vi taler med dem om; hvordan kan vi gøre det godt for SAS. Og det gør vi i øvrigt i den dagligdag, vi har. Vi mødes jo regelmæssigt med SAS og sikrer os, at de har de forhold, de skal have som vores langt største kunde, og det vil vi fortsat gøre, og det er også bygget ind i den plan, vi har her, sagde Thomas Woldbye.

LANG VEJ TIL UDVIDELSE AF KØBENHAVNS LUFTHAVN

  • Københavns Lufthavn sender i dag en lufthavnens konkrete udbygningsplan og ansøgning om at udvide af sted til Trafik- og Byggestyrelsen.

  • Så starter en lang godkendelsesproces.

  • Trafik- og Byggestyrelsen behandling kan være omfattende, da der skal tages stilling til en række forhold:

  • Ansøgningen skal desuden sendes i høring hos relevante interessenter - blandt andet luftfartsselskaberne.

  • Det skal vurderes, om udvidelsen vil kræve en ændring af lov om udbygning af Københavns lufthavn, Kastrup.

Facebook
Twitter