Regeringens strategi kan give flere flyruter - Københavns Lufthavn stejler

Ny luftfartsstrategi kan trække tæppet væk under lufthavnens planer om udbygning, siger bestyrelsesformand.

Regeringen vil have den såkaldte lufthavnsafgift sat ned, så flyselskaberne skal betale mindre til Københavns Lufthavn for at flyve ind og ud af lufthavnen. (Foto: Claus bech © Scanpix)

Flere flyruter og flere daglige afgange.

Det er nogle af målene i regeringens nye luftfartsstrategi, som skal komme både rejseglade danskere, den økonomiske vækst, beskæftigelsen og landets sammenhængskraft til gavn.

Et centralt punkt i strategien er at beskære den såkaldte lufthavnsafgift, så flyselskaberne skal betale mindre for at flyve ind og ud af Københavns Lufthavn.

Lavere afgifter vil særligt komme lavprisflyselskaberne til gode, siger luftfartsanalytiker og aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen.

- Det vil tjene som argument, når selskaberne skal se på, hvor de skal ekspandere henne, siger han.

I regeringens strategi indgår blandt andet:

  • Udbygning af infrastruktur til lufthavne.

  • Ændrede rammer for udbygning af Københavns Lufthavn.

  • Flyselskaberne skal betale mindre i afgift til Københavns Lufthavn.

  • Øget støtte til ruteudvikling i Vestdanmark. Kilde: Rapporten 'Luftfartsstrategi for Danmark'

183 kroner per passager

Luftfartsselskaberne betaler i gennemsnit 183 kroner til Københavns Lufthavn per passager, der rejser ud af lufthavnen.

I en sammenligning med ti europæiske lufthavne ligger lufthavnen dermed i den lave ende af midterfeltet.

Takstniveauet i Københavns Lufthavn er ifølge regeringen omtrent det samme som i Amsterdam Schiphol, men lavere end i lufthavne som Bruxelles og Frankfurt.

Sammenlignet med de øvrige nordiske lufthavne har Københavns Lufthavn dog et relativt højt takstniveau.

Det er 79 procent dyrere for flyselskaberne at lande og lette i København end i Oslo Gardermoen og 56 procent dyrere end i Helsinki og Stockholm Arlanda.

Et vink med en vognstang

Københavns Lufthavn er den eneste i Danmark, der er underlagt offentlig regulering af lufthavnstaksterne.

Det skyldes lufthavnens vitale betydning og geografiske monopol.

Som udgangspunkt er det dog flyselskaberne og lufthavnen, der skal forsøge at forhandle en aftale på plads.

Hvis de ikke kan blive enige, så kan staten gennemtvinge en model.

Strategiudspillet er altså et vink med en vognstang om regeringens intentioner, hvis flyselskaberne og lufthavnen ikke lander en aftale.

  • Sidste år var der 29 millioner passagerer, der rejste fra eller ankom til Københavns Lufthavn.

  • Dermed benyttede 84 procent af alle flypassagerer i Danmark lufthavnen.

  • Fra 2015 til 2016 steg antallet af passagerer i lufthavnen med 9,1 procent.

  • Fra 2006 til 2016 er andelen af afgående passagerer med lavprisselskaber vokset med 3,3 millioner.

  • I samme periode steg antallet af passagerer, der rejste med såkaldte netværksselskaber som SAS, med 0,7 millioner. Kilde: Rapporten 'Luftfartsstrategi for Danmark'

SAS vil åbne nye ruter

Flyselskabet med flest afgange i lufthavnen er SAS, og her glæder koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen sig – ikke overraskende – over regeringens udspil om lavere lufthavnsafgifter.

- Prisniveauerne for at bruge Københavns Lufthavn, som er et monopol, er ekstremt høje, når man ser i forhold til, hvad vi ellers betaler rundt omkring i verden, siger han.

Koncerndirektøren i SAS varsler nye ruter fra København. (© DR Nyheder)

Ifølge Lars Sandahl Sørensen er regeringens strategi ”et godt grundlag” for åbningen af nye ruter fra Københavns Lufthavn.

- I dag betaler vi op til 80 procent mere for at kunne flyve ind og ud af Københavns Lufthavn, end vi gør fra andre lufthavne, så grundlaget for at skabe flere ruter er nu til stede, siger han.

SAS har ifølge koncerndirektøren ”adskillige nye planer” om at åbne nye ruter fra Københavns Lufthavn og om at "fastholde attraktive priser".

Op til en tyver sparet

Selv om afgifterne får et hak, så har flypassagererne dog ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank ikke udsigt til store besparelser.

- Det er meget svært at forestille sig, at det bliver en prisnedsættelse på mere end tyve kroner per billet for de passagerer, der rejser ind og ud af Københavns Lufthavn, siger han.

Ifølge luftfartsanalytikeren vil passagererne nå op på en besparelse på cirka tyve kroner, hvis lufthavnen fremadrettet slet ikke får lov til at opkræve de pågældende takster og afgifter.

Dog har passagererne i hans vurdering altså udsigt til andre gevinster end lidt billigere flybilletter.

- Lavere afgifter er lig med flere destinationer, højere frekvenser af afgange og bedre rejsemuligheder, siger Jacob Pedersen.

Hvem ejer lufthavnen?

  • Staten er gået fra at være eneaktionær til mindretalsaktionær i lufthavnen.

  • 57,7 procent af Københavns Lufthavne A/S er ejet af Copenhagen Airports Denmark (CAD).

  • CAD består af Ontario Teachers’ Pension Plan og Macquarie European Infrastructure Fund III.

  • 39,2 procent er ejet af den danske stat.

  • 3,1 procent er ejet af danske og udenlandske investorer.

Milliardstigning i omsætning

Fra 2005 til 2016 er omsætningen i Københavns Lufthavne A/S steget fra 2,7 milliarder kroner til 4,4 milliarder kroner.

Ifølge rapporten fra regeringen kom 2,6 milliarder kroner af sidste års omsætning fra luftfartsforretningen, mens 1,8 milliarder kroner kom fra den kommercielle del af forretningen.

Det svarer til, at luftfartsselskaberne har fået 90 kroner per passager i lufthavnens pengekasse, mens 63 kroner per passager kommer fra omsætning i butikker, fra betaling til parkering med videre.

- Selvom hovedparten af omsætningen kommer fra luftfartsselskaberne, er det i sidste ende passagererne eller fragtkunderne, som bærer omkostningerne gennem billet- og fragtprisen, står der i rapporten fra regeringen.

Lufthavnen stejler

Bestyrelsesformanden for Københavns Lufthavne A/S, Lars Nørby Johansen, undrer sig over, at regeringen lægger op til en stærkere regulering af lufthavnen og henviser i den forbindelse til, at væksten i passagertal i København er gået hurtigere end både i Oslo og Stockholm.

- Transportministeriets reguleringsforslag har potentielt væsentlig, negativ indvirkning på vores strategi og økonomi, og det er vi nødt til at analysere i detaljer. Vi er overbeviste om, at det havde været muligt at finde bedre måder at nå det politiske mål om at stimulere udviklingen af knudepunktet og sikre vores udbygnings- og investeringsplaner, udtaler han i en pressemeddelelse.

Der er planer om at udbygge lufthavnen, så den kan håndtere 40 millioner passagerer om året.

De planer er ifølge Lars Nørby Johansen baseret på en finansieringsmodel, som regeringen nu foreslår store ændringer af.

- Hvis det gennemføres, er vi nødt til at revurdere vores udbygnings- og investeringsplaner, udtaler han.

Til august skal regeringen drøfte sin nye luftfartsstrategi i forligskredsen bag planloven og med Folketingets øvrige partier for at sikre politisk opbakning til blandt andet at justere på den reguleringsmodel, som taksterne fastsættes efter.

Facebook
Twitter