Regler gør det umuligt at leje feriebil i Sverige

Flere og flere danskere lejer feriebilen i Sverige. Men det er ulovligt køre gennem Danmark med bilen, medmindre man har en transittilladelse - og den er umulig at få fat i.

Flere og flere danskere lejer feriebilen i Sverige. Men det er ulovligt køre gennem Danmark med bilen, medmindre man har en transittilladelse - og den er umulig at få fat i.

Jyderne har i årvis taget til den tyske grænse for at skifte til en udlejningsbil, når ferien går sydpå.

Også flere og flere sjællændere tager toget over Øresundsbroen og henter en udlejningsbil få hundrede meter inde i Sverige - for derefter at returnere til Danmark og videre sydover.

Dansk kilometerbegrænsning

For der er rigtigt mange penge at spare: For det første er udlejningspriserne lavere i Sverige - især hvis du skal leje en stor bil med plads til mere end fem passagerer. Men den helt store besparelse kommer, hvis du skal køre langt, forklarer Kasper Gjedsted, der er direktør i udlejningsselskabet Sixt.

Som regel kan man kun køre 700 km. om ugen i en bil, der er lejet i Danmark - herefter koster det 2,5 kroner per kørt kilometer. Så det med andre ord en rigtig god forretning at leje bilen i Sverige, hvor der er fri kilometer, hvis du skal længere væk en Hartzen i Midttyskland.

Skal du foreksempel til Riveraen i Sydfrankrig, så koster de det ekstra kilometer 7.500 kroner oven i, hvis du kører i en dansklejet bil. Det beløb overstiger langt det, det koster at leje en almindelig Golf-klasse i to uger.

Umulig tilladelse

Problemet er bare, at det er ulovligt at køre gennem Danmark uden en særlig 'transittilladelse', en tilladelse hvor man kører fra grænse til grænse - og ikke lige smutter forbi København eller Køge for at hente bagage og familie.

Tilladelsen står SKAT for, og de skal bruge en dato for indkørslen, en kopi af bilens registreringsattest samt en udfyldt ansøgningblanket, der kan printes fra SKATs hjemmeside.

Det hele lyder ganske lige til - bortset fra den detalje, at man aldrig kender udlejningsbilen på forhånd - og dermed ikke kan kopiere registreringsattesten og vedlægge ansøgningsblanketten.

Men det er der en løsning på, fortæller John Wraae Jørgensen, der er specialkonsulent hos SKAT:

- Så må man køre til det nærmeste skattecenter lige så snart man kommer over med bilen. Så kender man registreringsattesten.

Men hvis man skal køre fra motorvejen for at finde de nærmeste skattecenter, så kører man jo ikke længere 'transit'?

- Nej, det er rigtigt. Det kan være et problem.

Hvor lang tid tager det så at få den tilladelse?

- Det er svært at svare på. Jeg kan kun sige, at det er bedst, hvis man sender registreringsattesten i god tid inden, pointerer John Wraae Jørgensen fra SKAT.

Hvis man gør som SKAT foreslår, kan man ende med at holde ferien på p-pladsen foran skattecentret. For tilladelsen kan sagtens tage op til to uger - hvis det lokale skattecenter altså overhovedet vil godkende en transittilladelse - for nu er du jo på dansk jord i en udenlandsk bil - hvilket jo er ulovligt, siger chefjurist i FDM, Lars Ellegaard.

- Så reelt er transittilladelsen umulig at få fat i, konstaterer han.

Og hvad er så bøden, hvis man ikke har den uopnåelige transittilladelse?

Politiet ved det ikke rigtigt, men de henviser til SKAT, der den 1. januar fik overdraget området fra politiet. Men SKAT har slet ikke noget bud på en bødestørrelse - i stedet henviser de tilbage til politiet.

Beskytter de danske afgifter

Én ting er både SKAT, FDM og politiet dog enige om. De kan ikke huske, at nogen er blevet stoppet på motorvejen med manglende transittilladelser.

De stramme regler skal ses som en beskyttelse af vores høje registreringsafgifter.

SKATs mareridt er nemlig, at de halve Danmark enten tager til Tyskland eller Sverige og lease eller langtidsleje en bil billigt - for derefter at køre i den i Danmark - og dermed undgå de danske registreringsafgifter, der er de højeste i Europa.

Facebook
Twitter