Restaurantejere over hele landet har trippet utålmodigt lige siden, at statsminister Mette Frederiksen (S) i torsdags fortalte, at de må genåbne på mandag, 18. maj.
Og nu her fire dage før genåbningsfesterne ved restauranter, caféer og hoteller nu under, hvilke vilkår de kan åbne. Det oplyser Erhvervsministeriet, der fortæller, at de nye retningslinjer er udviklet sammen med branchen.
Blandt andet skal alle restauranter respektere kravet om forsamlinger, så de ikke må servere for et selskab, der er større end 10 personer.
Desuden skal der holdes mindst en meters afstand til næste selskab, og de får et særligt krav på to kvadratmeter per person medmindre kunderne det pågældende sted i al væsentlighed står op. I det tilfælde er kravene fire kvadratmeter.
Minister: Nu kan vi igen få en god middag
Desuden skal alle serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet, lukke klokken 24.
- Nu kan man komme på restaurant igen og spise en god middag med venner og familie, fordi vi nu har vedtaget retningslinjer for, hvordan man forsvarligt kan genåbne vores restauranter og caféer, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) til DR Nyheder.
- Det er med arealkrav per gæst, det er med afstandskrav mellem gæsterne, særlige hygiejneregler i buffeten. Alt sammen noget, der gør, at restauranterne og caféerne kan drive en sund forretning, siger ministeren.
I retningslinjerne indskærpes det også, at diskoteker endnu ikke må åbne, og at caféer og restauranter derfor ikke må gennemføre aktiviteter eller indrettes på måder, der får dem til at minde om natklubber eller diskoteker. Det vil sige absolut ingen dansegulv.
'En anelse urimeligt'
Restaurantbranchen er den sidste branche, der kan åbne på mandag, som får sine retningslinjer.
I går fortalte Piet Klein, der er administrerende direktør hos restaurantkæden Flammen, at det ikke var sikkert, at de kunne blive klar til mandag, fordi retningslinjerne kommer så sent.
- Det er rigtig træls og en anelse urimeligt. Det besværliggør vores situation med at blive klar til på mandag. Vi tripper for at komme i gang igen, og det har vi gjort i mange uger, sagde han.
Også hos brancheforeningen for hoteller og restauranter, Horesta, trippede man utålmodigt i går.
- Hver dag, der går, er kritisk. Det er en rigtig urimelig situation at sætte tusindvis af virksomheder i. De skal have indkøbt varer, varslet personale og indrette deres virksomheder efter det, som myndighederne siger, der skal til, for at det er sikkert at gå på restaurant fremadrettet, sagde Katia Østergaard, der er administrerende direktør.
Retningslinjerne punkt for punkt
- •
Særligt for restauranter, caféer, barer, natklubber m.v.
- •
Alle serveringssteder, hvor der serveres mad, drikkevarer eller tobak til indtagelse på salgsstedet, skal lukke kl. 24.Restauranter og cafeer mv. skal respektere forsamlingsforbuddet, og kan således ikke servere for et selskab, der er større end den fastsatte grænse herfor. Et selskab bør kun bestå af personer, der i forvejen har tæt kontakt til hinanden og normalt ses på tilsvarende vis. Restauranter og caféer kan godt have flere selskaber samtidig, hvis der holdes afstanden mellem selskaberne.
- •
Restauranter og caféer mv. indrettes, så det er muligt at holde mindst 1 meters afstand mellem forskellige selskaber. Som alternativ til mindst 1 meters afstand kan der etableres en fysisk barriere, fx i form af en skærm af plastic eller glas.
- •
Gæster bør ikke have mulighed for at placere sig, hvor de i mere end 15 minutter har ansigt-til-ansigt kontakt med medarbejdere, fx siddende ved en bar-disk i en restaurant.
- •
Udendørsservering indrettes, så det er muligt at holde mindst 1 meters afstand mellem forskellige selskaber.
- •
Restauranter, caféer, værtshuse, barer mv. må ikke gennemføre aktiviteter eller indrettes på måder, der får dem til at minde om natklubber eller diskoteker, fx ved at etablere dansegulv e.l., der betyder, at afstanden på mindst 1 meter mellem selskaber ikke kan opretholdes.
- •
Særligt for forlystelsesparker, sommerlande m.v:
- •
Forlystelsesparker bør tilbyde håndsprit (70-85 procent alkohol) forud for og efter brug af den enkelte forlystelse.
- •
Særligt fokus på styring af gæstekapacitet. Blandt andet kan det vise sig i at indføre kapacitetsbegrænsning ift. et maksimalt antal samtidige gæster baseret på parkens størrelse og risikoen for sammenstimling.
- •
Forlystelsesparker bør have fokus på styring af gæstestrømme på området og i relevant omfang overvåge dette løbende. Især er det vigtigt at undgå omfattende køer ved indgange og ved forlystelser, og der kan med fordel ske køstyring fx via nummersystem, app eller tydelig skiltning. Der bør være personale/vagter, der har til opgave at forebygge opbygning af tætte forsamlinger.
- •
Forlystelsesparker har mange forskellige typer af forlystelser og bør for hver forlystelse tage stilling til, hvordan gæster bør anbringes for at minimere smitterisiko.
- •
Medarbejdere, der opererer forlystelser, bør så vidt muligt være afskærmet fra gæsterne.
- •
Hygiejne
- •
Der skal være nem adgang til håndhygiejne. Der skal være vand og sæbe eller håndsprit (70-85 procent alkohol) tilgængeligt for gæster og medarbejdere.
- •
Toiletter (både gæste- og medarbejdertoiletter) rengøres grundigt (hyppighed efter en konkret vurdering), alle overflader afvaskes og kontaktpunkter desinficeres. Der bør ikke være fælles håndklæder på toiletter o.l.
- •
Hvis en gæst konstateres syg, anbefales det, at der gøres grundigt rent, der hvor den syge har opholdt sig. Alle overflader afvaskes og kontaktpunkter afvaskes og desinficeres.
- •
Der skal opsættes informationsmateriale om, at personer, der har symptomer på covid-19, bør isolere sig i hjemmet, og om god hygiejne og hensigtsmæssig adfærd i det offentlige rum.