Rejsekortet er nok en gang ramt af tekniske problemer

Rejsekortet har rod i kundernes pengedata. - Det er noget skidt, erkender selskabet bag kortet.

Update, Rejsekort

14 dage før klippekortet pensioneres i hovedstadsområdet, er der på ny problemer med afløseren, Rejsekortet. Det nye kort er ramt af alvorlige tekniske problemer, som gør det umuligt for mange kunder at se deres rejsekonto, skriver Politiken lørdag.

Med det nye plastikkort får kunderne ikke en fysisk billet, hvor de kan se, hvad de betaler. Loven kræver derfor, at de skal kunne følge med via internettet. Men her er der kommet stribevis af fejlmeldinger, som går helt tilbage til marts.

Ekspert: Betalingsmodel er uholdbar

Det er særdeles uholdbart, siger ekspert i betalingssystemer Henning N. Jensen, der har været med til at udvikle Visa-dankortet.

- Du kan ikke have et system, som håndterer folks penge, men hvor de i månedsvis ikke kan se, hvad der sker. Forestil dig en bank, som ikke kan gøre rede for folks konti. Skete det i bare 24 timer, ville den lukke, siger Henning N. Jensen til Politiken.

Fejl bliver rettet inden klippekort pensioneres

Rejsekort A/S erkender over for avisen, at ikke alle kunder kan se deres rejser, som de skal kunne.

- Det er noget skidt, for kunderne kan blive forvirrede, så vi arbejder på højtryk for at få problemet løst, siger administrerende direktør Bjørn Wahlsten.

Han regner med, at fejlene er rettet senest 24. juni, og understreger, at selv om kunderne får vist forkerte informationer, findes den korrekte rejsehistorik for hver enkelt kunde i databasen bagved.

Svær start for rejsekort

Rejsekortet har i det hele taget fået en svær start på livet i Danmark. Tidligere er det kommet frem, at kortet kan overse ung- og pensionistrabatter.

Ordningen, der allerede benyttes af 200.000 rejsende over hele landet, er også blevet beskyldt for at være på kant af loven. Rejsekort A/S har nemlig lov til automatisk at trække et aftalt beløb fra kundens bankkonto, når rejsepengene er ved at være brugt.

Problemet opstår imidlertid, hvis en kunde vil opsige eller ændre aftalen. Det kan nemlig kun ske på et af 18 salgssteder, som folk i yderområderne kan bo mere end 100 kilometer fra.

/ritzau/

Facebook
Twitter