Reklame gjorde kvinder til sex-objekter

Forbrugerombudsmanden mener, at JBS reducerede kvinder til sexobjekter med sin reklame for herreunderbukser i efteråret sidste år.

Reklamen her var ifølge Forbrugerombudsmanden i strid med god markedsføringsskik. (© jbs.dk)

Undertøjsfirmaet JBS reducerede kvinder til sexobjekter i sin reklame for herreundertøj, som firmaet lancerede i efteråret sidste år. Det har Forbrugerombudsmanden nu afgjort.

I reklamen var en sygeplejerske, en stuepige, en sekretær og en nonne iført meget lidt tøj samtidig med, at de duftede til herreunderbukser, skriver Nyhedsbrevet 3F.

QuickVote: jbs

Kvinder reduceret til sexobjekter

- Kvindekønnet er efter vores umiddelbare opfattelse reduceret til sexobjekter, lyder den endelige kritik fra Forbrugerombudsmanden, lyder det fra Forbugerombudsmanden som fortsætter:

- Forbrugerombudsmanden er mest tilbøjelig til at mene, at kvindekønnet i de pågældende reklamer afbilledes på en nedsættende og ringeagtende måde.

Reklamen er således i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer om kønsdiskriminerende reklame og dermed markedsføringsloven, lyder konklusionen.

Fælles klage fra fagforbund

Forbrugerombudsmanden modtog i oktober 2007 en fælles klage fra HK, Dansk Magisterforening, Dansk Sygeplejeråd, 3F, FOA, Teknisk Landsforbund og Kvinderådet, hvori man krævede øjeblikkelig indgreb fra ombudsmanden, så reklamen blev gjort forbudt.

JBS valgte dog selv at fjerne reklamen fra hjemmesiden og al fremtidig eksponering dagen efter, klagen landede på Forbrugerombudsmandens bord.

Forbrugerombudsmanden har i sin kritik til JBS lagt vægt på, at så forholdsmæssigt mange stod bag klagen.

Facebook
Twitter