Risiko for mere aflyst ferie: SAS-mekanikere smider værktøjet i sympati

SAS melder, at man har en løsning, så sympatistrejke ikke rammer flere fly.

SAS' fly skal serviceres hvert tredje døgn, og bliver de ikke det, så må flyene ikke komme på vingerne. (© Tt News Agency/Reuters/Ritzau Scanpix)

Til midnat går cirka 200 flymekanikere i sympatistrejke med SAS-piloterne.

Dermed bliver konflikten mellem flyselskabet og piloterne nu optrappet.

Bag strejken står fagforeningen Dansk Metal, som mener, at der er nu er udsigt til endnu flere aflyste fly i den kommende tid.

Det siger Keld Bækkelund Hansen, der er forhandlingschef i Dansk Metal.

- Der skal to til tango. Her har SAS overhovedet ikke ønsket at danse. De har kun ønsket en konflikt. Så SAS' ledelse må hundrede procent bære ansvaret, siger han.

Skal serviceres hvert tredje døgn

De fleste fly bliver serviceret om natten, og derfor møder mange af flymekanikerne først ind sent på aftenen. Det gør de også senere i dag.

Men ved midnatstid stopper de med at servicere flyene og går hjem i stedet, siger Henrik Nipper, der er afdelingsformand for Dansk Metal Luftfart.

- Op imod strejken møder de selvfølgelig ind. Men når det bliver den 7. juli, så går de hjem igen, siger han.

Flyene skal serviceres hvert tredje døgn, og bliver de ikke det, så må flyene ikke komme på vingerne, siger afdelingsformanden.

- Så er flyet ikke luftdygtig mere, siger Henrik Nipper.

Flere fly i fare for aflysninger

Og det kan få konsekvenser for SAS, når 200 flymekanikere smider værktøjet, mener Dansk Metal.

Mekanikerne servicerer nemlig også de fly, der flyver i SAS' datterselskab Connect, som indtil nu har været holdt fri af konflikten.

Ved udgangen af maj havde SAS blandt andet 12 Airbus A320 i datterselskabet, viser flyselskabet seneste kvartalsregnskab.

Hvis ikke SAS har held til at indgå en aftale med andre firmaer om at servicere de fly, så vil maskinerne ifølge Dansk Metal ikke kunne flyve videre efter senest lørdag i denne uge.

Ved udgangen af maj havde SAS blandt andet 12 af de her Airbus A320 i datterselskabet Connect. (Foto: TT News Agency © Ritzau Scanpix)

Forhandlingschef Keld Bækkelund Hansen mener derfor, at flere fly nu kan blive ramt af strejken.

- Det vil betyde, at der formodentlig vil være nogle af flyene i Connect, som ikke længere vil blive serviceret af mekanikere, som er medlem af Dansk Metal, siger han.

Ifølge forhandlingschefen sker det for at lægge ekstra pres på forhandlingerne i den igangværende konflikt med SAS.

Hvad vil du sige til de rejsende, som risikerer at få deres ferie aflyst på grund af den her strejke?

- Selvfølgelig er det ærgerligt for dem. Vi vil også gerne have dem op at flyve. Det synes jeg også, at SAS skulle tænke på. Det er dem, der fremprovokeret den her situation, siger Keld Bækkelund Hansen.

SAS: Vi har en løsning

Hos SAS håber man, at piloterne snart kommer tilbage til forhandlingsbordet.

Men selskabet frygter ikke, at sympatistrejken vil få direkte betydning for afgangene i datterselskabet Connect.

Det siger pressechefen for SAS i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji.

- Vi har fundet en løsning, så Connect kan forsætte med at flyve, selvom mekanikerne går i strejke.

- Men det er klart, at det påvirker os i forhold til de fly, som lige nu står på jorden og har brug for regelmæssig vedligeholdelse. Når piloterne kommer tilbage, så kan vi ikke flyve med dem lige med det samme, siger hun.

Pressechefen for SAS i Danmark, Alexandra Lindgren Kaoukji.

Helt konkret vil SAS - for at leve op til regler om vedligeholdelse hver tredje dag - få flyene gennemgået i andre lufthavne, hvor personalet ikke strejker, siger Alexandra Lindgren Kaoukji.

- Den trafik, som lige nu flyver på halvtreds procent gennem SAS Link, Connect og underleverandører, den kan fortsætte, siger hun.

Og de SAS-kunder, som lige nu rammes af aflysninger på den resterende del af flytrafikken, har ifølge pressechefen tre muligheder.

Man kan få sin rejse refunderet. Man kan ombooke den til en anden rejse inden for et år.

Og man kan kontakte SAS, hvis man selv vil forsøge at finde en alternativ afgang på flyselskabets regning.

- Er det helt kritisk, hvor vi ikke kan hjælpe ud eller hjem, så må man arrangere sin egen rejse og få udgifterne refunderet, siger Alexandra Lindgren Kaoukji.