Rusland tvinger Carlsberg til nedjustering

Carlsberg nedjusterer sine forventninger til hele året efter et skuffende halvårsregnskab, der er præget af en dårlig forretning på det russiske marked.

Carlsberg nedjusterer sine forventninger til hele året efter et skuffende halvårsregnskab, der er præget af en dårlig forretning på det russiske marked. (Foto: Dorthe Ibsen © DR)

Carlsberg har længe haft problemer med sin forretning i Rusland på grund af skyhøje stigninger på forbrugerpriserne.

Det var derfor også ventet, at Rusland ville sætte sit negative præg på Carlsbergs halvårsregnskab.

Omsætningen blev 18,7 milliarder kroner i første kvartal mod 17,9 milliarder kroner i andet kvartal 2010.

Men på trods af vækst imellem de to kvartaler forventer Carlsberg ikke at kunne vinde på markedet i Rusland på længere sigt.

Markant nedjustering

Carlsberg nedjusterer forventningerne til sin indtjening for hele året.

Hidtil har bryggeriet forventet at indtjeningen ville stige med over 20 procent. nu er forventningen justeret ned til et nettoresultat der blot vokser med 5 til 10 procent i 2011.

Koncernen forventer nu et resultat af primær drift før særlige poster på omkring 10 milliarder kroner i 2011 mod 10,25 milliarder kroner i 2010.

- Østeuropa er jo en stor del af Carlsberg, så når der kommer en nedjusternig af Carlsbergs vigtigste marked, så gør det ondt på hele koncernen, siger aktieanalytiker Jens Houe Thomsen fra Jyske Bank.

Skuffet koncernchef

Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, er skuffet over de resultater bryggerikoncernen har hentet på det russiske kæmpemarked.

Det fremgår af hans kommentar til onsdagens halvårsregnskab.

- Resultaterne for andet kvartal i Rusland var ikke, som vi havde ventet. Det tager længere tid end forventet for de russiske forbrugere at vænne sig til de exceptionelle prisstigninger på cirka 30 procent, der er blevet gennemført det sidste halvandet år, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen.

Samlet overskud

Samlet fik koncernen et overskud før skat på 3,3 milliarder kroner i årets første halvår mod 4,5 milliarder for den samme periode i 2010.

Nedgangen sker på trods af en stigning i omsætningen på omkring 2,3 milliarder kroner til 31 milliarder.

- Samlet glæder det mig, at resten af gruppen er på rette kurs. Igennem første halvår har vi fastholdt vores fokus på at gennemføre effektiviseringer samt opnå langsigtet salgsværdivækst, siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Facebook
Twitter