Ryanair-boss affyrer igen bredside mod konkurrent: Norwegian er dødsdømt

Norwegian kan ikke kan klare sig selv, lyder det fra luftfartsanalytiker.

Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, præsenterede i august sidste år selskabets nye indenrigsflyvninger i Argentina.  (Foto: MARCOS BRINDICCI © Scanpix)

Ryanairs administrerende direktør, Michael O'Leary, er ikke typen, der holder sig tilbage fra at pege fingre ad konkurrenterne, og det er i denne uge gået ud over det norske flyselskab Norwegian.

I et interview med det norske medie DN spår han endnu engang selskabets død:

- Norwegians forretningsmodel er dødsdømt og vil fejle. De har høje omkostninger og lave priser, og de har aldrig været i stand til at drive forretningen med overskud. Deres model vil mislykkes, især hvis oliepriserne bliver højere. Måske ikke i år, men så næste år, udtaler han ifølge finans.dk til det norske medie.

Tilbage i september 2017 udtalte Michael O'Leary, at Norwegian formentlig ikke ville overleve et år mere, og i oktober 2018 forudsagde han, at Norwegian ville gå konkurs i løbet af vinteren.

- Vinteren ser grim ud. Vi har en kombination af stigende oliepriser, faldende billetpriser og overskudskapacitet i Europa. Du kommer til at se konkurser denne vinter, når vi går ind i det, der nok bliver en fire-fem år lang nedtur for industrien, sagde direktøren dengang til tv-kanalen CNBC.

Kapitaltilførsel efter underskud

Som O'Leary nævner, har det norske selskab kæmpet med underskud. Også i flere år.

Efter et underskud i 2018 på 2,5 milliarder norske kroner udstedte Norwegian dog i februar nye aktier for omkring tre milliarder norske kroner, som i første omgang har reddet selskabet fra konkurs.

- Norwegian er en kommerciel succes, men økonomisk er selskabet en katastrofe. Kapitalforhøjelsen har uden tvivl sikret, at Norwegian flyver videre. Det køber selskabet noget tid til at lave de forandringer, der skal til, for at Norwegian kan blive et selskab, der tjener penge, siger luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

Han påpeger, at Norwegian tilmed har iværksat en spareplan. De sælger blandt andet fly for at forbedre likviditeten.

- Norwegian skruer lige nu på alt det, de kan. Spørgsmålet er, om det går hurtigt nok. I den her industri kan problemerne dukke op hurtigt.

Norwegian forsvinder ikke

I løbet af de sidste ti år har Norwegian udvidet sin forretning markant. Først kastede selskabet sig over langdistanceruter, senere fik Norwegian baser flere steder i verden, og i august sidste år præsenterede Norwegians koncernchef, Bjørn Kjos, nye indenrigsflyvninger i Argentina.

Vækstambitionerne er ifølge Jacob Pedersen med til at tynge Norwegian.

- De har spredt sig over mange områder på meget kort tid, og det har været med til at forstærke de økonomiske kvaler. Af og til har Norwegian været nødt til at lease fly, og der har været mange forsinkelser og aflysninger, som har kostet på kompensationskontoen. Det hele har været for stramt bundet op, siger han.

Med optimismen, der kan spores i gentagne kapitaltilførsler, mener Jacob Pedersen ikke, at Norwegian forsvinder fra landkortet. Han tror, Norwegian vil overleve.

- Der er stor opbakning til selskabet i Norge, og det er et meget anerkendt brand. Derfor er mit bedste bud, at Norwegian vil kunne finde penge igen, hvis de står i en lignende situation. Desuden vil der stå potentielle købere klar til at overtage selskabet.

Farverige udtalelser

Norwegian afviser selv Michael O'Learys udtalelser. Til finans.dk siger kommunikationschef i Norwegian Lasse Sandaker-Nielsen:

- O'Leary har i årevis benyttet hver eneste mulighed til at kritisere Norwegian, så det er gammelt nyt fra en, hvor pladen er gået i hak.

Jacob Pedersen giver ham ret.

- Michael O'Leary er kendt for at være farverig og komme med bastante udmeldinger. Han gør et stort nummer ud af at fortælle, hvilke selskaber han kan lide, og hvilke selskaber han ikke kan lide. Han har også tidligere sagt, at SAS var tæt på konkurs, og der skød han altså helt forbi skiven, siger analytikeren.

Skal man overhovedet tage Michael O'Learys udtalelser seriøst?

- Det er ikke første gang, han er ude og sige det her, og det er ikke altid, han har haft regnemaskinen fremme. På sin vis har han dog ret i, at Norwegian ikke kan klare sig selv. De har haft brug for hjælp ude fra, og det har de fået, lyder det fra Jacob Pedersen.

Facebook
Twitter