Så meget er denne bil steget på et år: Derfor sætter brugtbilspriserne rekord

Udbuddet af brugte biler er lavt, og det har sendt priserne på himmelflugt, viser tal fra Bilbasen.

Prisen på en bil som denne er steget med mere end 10.000 kroner det seneste år, viser tal fra Bilbasen.

Hvis du ikke har lyst eller råd til at betale det fulde beløb for en ny bil, så har du mulighed for at købe en, der har et par år på bagen og hermed betale mange tusinde kroner mindre.

Men nu ser det ud til, at du ikke bare kan nøjes med at tømme din tegnedreng halvt, men at du er nødt til at lede i alle hjørner efter hver en femkrone, også hvis du vil ud og købe en brugt bil.

For priserne på brugtbilsmarkedet er på himmelflugt, og alene den seneste måned har man set en stigning på tre procent, hvilket er den største stigning nogensinde, viser dugfriske tal Bilbasen har lavet for DR Nyheder.

- Markedet er overophedet. Der er simpelthen så stor efterspørgsel efter brugte biler. Når man kombinerer det med, at udbuddet er faldende, så ser vi de massivt stigende priser, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM - en organisation, der varetager danske bilisters interesser.

Stigningen kommer oven på et år, hvor brugte biler gradvist er blevet dyrere og dyrere.

Hvis man for eksempel ser på en Volkswagen Up, som er afbilledet i toppen af artiklen, så illustrerer den tydeligt, hvad vi lige nu ser på markedet.

Når den er det, man kalder 'pænt brugt', så vil man i dag kunne få den for mellem 82.000 og 85.000 kroner.

Hvis man derimod fik fingrene i den for et år siden, så ville prisen ligge mellem 65.000 og 68.000 kroner, viser tallene fra Bilbasen.

Et andet eksempel er en fire år gammel Skoda Octavia med benzinmotor. Den kostede i august sidste år omkring 200.000 kroner, og er på et år steget til omkring 260.000 kroner - altså en stigning på 30 procent, viser tallene fra Bilbasen.

Bilforhandler har fået tømt lageret

Et sted, hvor de mærker, at der er rift om de brugte biler, er hos Bjarne Pape, som er direktør hos Honda-Hyundai på Amager i København.

Han sælger både nye og brugte biler, og under normale omstændigheder så har han cirka 25 til 30 brugte til salg.

Sådan er situationen langt fra lige nu. Sølle tre brugte biler har 'til salg-skiltet' på, og det har fået priserne til at stige eksplosivt.

- Det kan være 10 procent, men det kan også være 15 procent-stigninger, vi ser, siger Bjarne Pape.

Bjarne Pape med en af de sjældne brugte biler i hans forretning.

Når man ser på det lave udbud af brugte biler, så hænger det også sammen med, at der er meget lange ventetider på nye biler.

Blandt andet har Skoda netop delvist indstillet deres produktion af biler i to uger, fordi man mangler mikrochips.

Det er en lille elektronisk chip på cirka en centimeter i højde, som er på størrelse med en vingummibamse.

Dem er der lige nu global mangel på, og det rammer også bilindustrien, da mikrochipsene bruges i alle nye biler.

Hos Skoda i Silkeborg fortæller direktør Heine Skøtt, at der normalt er leveringstid på tre-fire måneder.

- Vi ser ind i måske omkring det dobbelte i leveringstid i øjeblikket.

Hos FDM har de også bidt mærke i, at ventetiderne på nye biler er lange lige nu.

- Vi ser nogle sideeffekter af corona-nedlukningerne, hvor der har været stor efterspørgsel efter mikrochips og diverse komponenter, og så har der været leveringsproblemer og havnenedlukninger, siger Ilyas Dogru fra FDM.

Så hvis du regner med, at du i morgen kan tage ud og se på en ny Hyundai eller Honda og ræse hjem i den samme dag, så bliver du med al sandsynlighed pænt skuffet.

Og det til trods for, at der er godt fyldt op hos bilforhandler Bjarne Pape på Amager.

- De biler, vi har stående, er solgt og venter på levering. Hvis vi tog alle de biler ud og leverede dem på samme dag, så havde vi ikke ret mange biler herinde, siger han.

FacebookTwitter