Sådan undgår du ondt i ryggen

Masser af danskere får ondt i ryggen på grund af deres arbejde. Men både vi selv og arbejdsgiverne kan gøre en masse for at forebygge problemerne. Se her, hvordan du undgår rygproblemer i netop din branche.

Forekomsten af rygproblemer varierer fra jobgruppe til jobgruppe med mellem 37 og 86 procent. (Foto: Simon Knudsen © Scanpix)

Ondt i ryggen er blevet en folkesygdom. Hele 80 procent af befolkningen har rygsmerter mindst en gang om året.

Er du social- og sundhedsassistent, bygningsarbejder eller landmand, har du ekstra stor risiko for at skade din ryg. Men også kontorassistenter og chauffører er hårdt ramt.

I de fleste tilfælde kender man ikke den konkrete årsag til ondt i ryggen. Men meget tyder på, at der er to hovedårsager til rygsmerterne: For store fysiske belastninger og for meget stillesiddende arbejde.

Svært at skifte job som ufaglært- Der er stadig en lang række belastninger for blandt andet social- og sundhedsassistenter og i rengørings- og byggebranchen. Det er også er i de brancher, at der er et meget højt sygefravær. Og de, der er ansat i de brancher, har ofte dårlige muligheder for kompetenceudvikling, så er man startet i jobbet som ung, så vil man have større og større besvær og kun få muligheder for at lave noget andet, fortæller Karen Søgaard, der er seniorforsker hos Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

I disse brancher er det nødvendigt at ændre på selve måden at arbejde på. Sådan er det ikke med den gruppe, der får ondt i ryggen af slet ikke at bevæge sig nok.

Motion på jobbetKaren Søgaard og kollegerne på Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har netop afsluttet et stort studie, der viser, at der er klar forskel på de forsøgspersoner, der er fysisk aktive i blot tre gange tyve minutter om ugen, i forhold til forsøgspersoner, der ikke laver den motion. De, der motionerer, får færre nakkeproblemer. I kommende projekter undersøger forskerne, om man kan opnå det samme med specifikke øvelser for ryggen.

Derfor ser Karen Søgaard motion på jobbet som en god mulighed for at nedbringe sygefraværet.

- Hvis man ikke kan putte nok variation i de arbejdsopgaver, man har på jobbet, så må man ind og skabe rum for fysisk aktivitet - i virkeligheden skal vi måske tilbage til den gamle tanke om pausegymnastik.

Kunne man forestille sig, at medarbejderne på kontoret gik ud og lavede en halv times gymnastik og kom tilbage og satte sig foran computeren?

- Ja, og tre gange tyve minutter om ugen er jo faktisk ikke så meget. Det en time af arbejdstiden, og det er måske givet godt ud i forhold til øget produktivitet og mindre sygefravær. Det er i virkeligheden ikke meget mere end den tid, rygerne bruger på at holde rygepauser.

Forkert at lægge sig på sofaenNår vi får ondt i ryggen, bliver vi ofte bange og lægger os på sofaen i stedet for at motionere. Men angsten forstærker kun rygproblemerne, viser forskningen.

- Jo mere, man kan holde sig fysisk aktiv, jo hurtigere kommer man over sit rygbesvær. Så det er lige så vigtigt at bearbejde folks holdning. Vi kalder det en slags tanketræning, siger Karen Søgaard.

Facebook
Twitter