SAS kæmper med endnu et underskud: 'Hvis ikke der sker noget, så eksisterer SAS ikke i denne her form om et år'

De stigende brændstofpriser tynger også selskabet, der nu varsler dyrere billetter.

Priserne på flybilletter vil komme til at stige, fortæller den danske direktør i SAS. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

SAS har i andet kvartal tabt mere end en milliard kroner.

Det fremgår af selskabets kvartalsregnskab.

I samme regnskab vurderer SAS desuden, at det er svært at komme i mål med den afgørende spareplan, som selskabet præsenterede ved seneste regnskab - SAS Forward.

Spareplanen omfatter blandt andet nye overenskomster med piloterne og kabinepersonalet - og at der skal slås en streg over store dele af selskabets massive gæld.

Og det får direktøren for SAS i Danmark, Simon Pauck Hansen, til at give en ret klar udmelding.

- Det er klart, at har vi ikke et bæredygtigt økonomisk fundament, og kan vi ikke konkurrere i det marked, som er utroligt intenst, har vi heller ingen berettigelse, siger han.

- Vi skal sikre, at vi er konkurrencedygtige, og det giver SAS Forward-planen mulighed for, tilføjer han.

Aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, stiller det endnu skarpere op. Regnskabet understreger ifølge ham, at "SAS er i kæmpe krise".

- Vi er der, hvor det er sådan, at hvis ikke der sker noget, så eksisterer SAS ikke i denne her form om et år, siger Jacob Pedersen.

Sammenlagt med første kvartal betyder dette kvartals underskud, at SAS i første halvår har et minus på mere end 2,5 milliarder kroner.

'En bitter pille for alle at sluge'

SAS Forward-planen indebærer blandt andet, at der skal spares på personaleudgifterne. Herfra regner SAS med, at knap 20 procent af besparelserne, man skal finde, skal komme.

Men SAS-ledelsen understreger, at det er altafgørende for at få planen til at lykkes, at der laves nye aftaler med de ansatte.

Noget, som Simon Pauck Hansen kalder for "en bitter pille for alle at sluge".

Det gælder også andre interessenter som de selskaber, SAS lejer fly af, der skal vinke farvel til store dele af de aftalte betalinger, fortæller han.

Ifølge aktieanalysechefen er der tre stor knaster, som SAS står overfor nu, og det er blandt andet forhandlingerne med medarbejderne.

- De største knaster for selskabet er, at der skal laves nye aftaler med medarbejderne. Man skal have nogle af dem, man skylder penge til at slå en streg over en stor del af den gæld, man har til dem. Og så skal man have næsten 10 milliarder svenske kroner i kassen, siger Jacob Pedersen.

Med hensyn til de 10 milliarder svenske kroner, så er det, det beløb, SAS selv vurderer, det skal have fundet i frisk kapital, hvis selskabet skal overleve. Helt konkret er det 9,5 milliarder svenske kroner.

Dyrere flybilletter

Ikke nok med, at luftfartsselskabet generelt har brug for at spare penge, så stiger priserne på brændstof for tiden. Og det kan påvirke priserne på flybillet, fortæller Simon Pauck Hansen.

- Jeg tror, det er dyrere at være forbruger generelt. Når energipriserne stiger hos SAS, vil det have en påvirkning på priserne på kort og måske også på langt sigt, siger han.

SAS har siden coronapandemien slap grebet om rejserestriktionerne kæmpet med personalemangel.

Ifølge piloterne og kabinepersonalets fagforeninger er problemet, at SAS reducerede antallet af medarbejdere stort under pandemien og ikke vil genansætte i stor stil på de gamle overenskomster, mens SAS understreger, at der er taget flere hundrede tilbage på de gamle overenskomster.

Den seneste tid har rejseaktiviteten dog været stigende for SAS. Men selskabet står fortsat med stor personalemangel og har for nyligt måtte aflyse 4000 flyvninger henover sommeren.