SAS kæmper for overlevelse: Pandemien trækker lange spor

For første gang sætter SAS' nye direktør ord på den krise SAS og flybranchen er havnet i på den anden side af coronapandemien.

Selvom vi efterhånden har lagt coronakrisen bag os, så mangler flybranchen stadig hver anden flypassager, hvis man sammenligner med tiden før corona. (Foto: Martin Sylvest © Ritzau Scanpix)

Det er varmt sæde, den nye topchef i SAS sidder i. Coronakrisen har givet flybranchen gedigne udfordringer, og den for nyligt tiltrådte topchef, Anko van der Werff, varsler markante ændringer i Skandinaviens hæderkronede flyselskab.

- SAS kæmper for at overleve. Når jeg ser, hvordan markedet er nu, hvordan vores kunder ændrer sig og størrelsen af vores gæld, står det fuldstændig klart, at vi er nødt til at gøre tingene markant anderledes. Det er en kamp for at ændre SAS, så vi har en fremtid, siger Anko van der Werff til erhvervsmediet Finans.

Det er første gang direktøren udtaler sig i et større interview i et dansk medie og lægger den offentlige retning for virksomheden. En retning den danske næstkommanderende kan stå inde for.

- Pandemien trækker sine spor længere end, det vi så ind i, i starten, siger Simon Pauck Hansen, der er koncerndirektør i SAS her i Danmark.

- Der skal forandringer til i SAS for at sikre konkurrencedygtighed. Og uden konkurrencedygtighed forsvinder enhver virksomheds berettigelse.

Effektivisering for 4 milliarder svenske kroner

For at opnå konkurrencedygtighed er det nødvendigt med større fleksibilitet og effektivitet fra medarbejderne i SAS.

- Vi skal have en højere effektivitet. Og det kræver ændrede vilkår. Det kræver, at vi er på arbejde, når kunden er der. Det kræver nogle justeringer, siger Simon Pauck Hansen.

Planen er, at der skal sænkes omkostninger for fire milliarder svenske kroner. Den plan blev lanceret i maj 2020.

De milliarder skal blandt andet findes gennem forhandlinger med de større fagforeninger om ændrede vilkår både for medarbejdere og på markedet generelt.

Det varsler Anko van der Werff i interviewet med Finans. Men det er ikke kun medarbejderne, der kommer til at mærke tilpasningerne.

- Det handler ikke alene om arbejdsvilkår. Vi arbejder med at samtlige af vores leverandører og alle andre omkring virksomheden for at forbedre vores effektivitet, siger Simon Pauck Hansen, der er koncerndirektør i SAS i Danmark.

"Kunden skal ikke mærke noget"

SAS fyrede under krisen omkring 5.000 ansatte, hvilket svarede til knap halvdelen af de ansatte.

Samtidig fik SAS en hjælpepakke på knap ni milliarder kroner af den svenske og danske stat. Den danske koncerndirektør vil ikke afvise, at det bliver nødvendigt igen.

- Der kan jo aldrig gives nogle garantier. Men vores målsætning som ledelse er at arbejde på at sikre, vi kan levere på de her effektiviseringer, som vi har lagt i vores planer, som vi arbejder ufortrødent videre med i den kommende tid.

Selvom virksomheden er enormt presset rent økonomisk, forsikrer Simon Pauck Hansen, det ikke skal kunne mærkes, når man sætter sig i flysædet i fremtiden.

- Kunden skal ikke mærke noget. Det er den interne maskine, der skal fintunes, så vi står godt rustet til at møde kundernes behov i fremtiden.

FacebookTwitter