SAS kan rammes af ekstra milliardregning: 'Det gør ekstremt ondt'

Nordens største flyselskab bliver hårdt ramt af stigende priser på brændstof, vurderer økonom.

- I et almindeligt år med et almindeligt antal flyvninger ville det betyde, at SAS ville få en ekstraregning på i omegnen af halvanden milliard kroner, siger Jacob Pedersen fra Sydbank. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Det er ikke kun bilejerne, som lige nu mærker, at oliepriserne stiger og stiger, så prisen for en liter benzin lige nu er på et rekordhøjt niveau.

Hos det største flyselskab i Skandinavien, SAS, betaler de lige nu meget høje priser for flybrændstof.

Det skyldes, at de i modsætning til flere andre flyselskaber ikke har fastlåst prisen, da den var på et lavere niveau. Det er det, man i den branche kalder at afdække prisen eller hedging.

Altså, at man som flyselskab kan benytte forskellige finansielle kontrakter til at fastlåse afregningsprisen, så man ikke ikke betaler mere, selvom prisen stiger.

Og det kan altså mærkes på pengepungen hos det hårdt prøvede selskab, forklarer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank og følger flybranchen tæt.

- De høje brændstofpriser gør ekstremt ondt på SAS. I et almindeligt år med et almindeligt antal flyvninger ville det betyde, at SAS ville få en ekstraregning på i omegnen af halvanden milliard kroner - så det her er rigtig dyrt, siger han.

Lige nu koster et ton brændstof omkring 4.800 kroner, hvilket er en stigning på cirka 34 procent alene de seneste to måneder.

Norwegian oplyser til for DR Nyheder, at de ligesom SAS ikke har fastlåst deres priser.

Burde pege i retning af dyre priser, men...

Hvis man ser på de historiske brændstofpriser, kan man også se, at de både kan stige og falde meget kraftigt afhængigt af de globale oliepriser.

Da efterspørgslen på det 'flyvende guld' var rekordlav sidste år under corona, og olieprisen var banket helt i bund, kunne man tanke flyet op til spotpris.

27. april sidste år kunne man for eksempel få et ton brændstof til sit fly for cirka 220 kroner.

Flyselskaber kan faktisk spekulere og investere i, at priserne vil stige, og derfor kan de fastlåse priserne, så de sparer på brændstofforbruget. Derfor kan det selvfølgelig også koste dem dyrt, hvis priserne mod deres forventning falder.

Ifølge Jacob Pedersen fra Sydbank står SAS stadig i en usikker situation, hvor de ikke ved, hvornår eller hvordan der for alvor kommer gang i flyvningerne.

- Hvis SAS ikke skal spekulere i, om olieprisen er høj eller lav, så er det faktisk meget sundt i et forretningsmæssigt perspektiv, at selskabet endnu ikke er begyndt at afdække, men det kommer til at koste rigtig mange penge for SAS, siger aktieanalysechefen.

Hvad kommer det her til at betyde for forbrugerne?

- Det burde pege i retning af, at billetpriserne bliver dyrere. Vi ved dog, at flyselskaberne kæmper for at fylde deres fly, så jeg tror ikke, at forbrugerne kommer til at betale ret meget af den ekstraregning, siger Jacob Pedersen fra Sydbank.

- Der er simpelthen ikke plads til at løfte priserne i et miljø, hvor man gør alt, hvad man kan for at få passagererne ind i flyene, fortsætter han.

SAS kalder fremtiden for 'usikker'

DR Nyheder ville gerne have haft et interview med SAS om sagen.

Flyselskabet ønsker dog ikke at stille op til interview, men skriver i et skriftligt svar, at de har valgt ikke at afdække priserne på grund af usikkerhed om, hvor mange der ønsker at sætte sig op i flyene den kommende tid.

- En anden faktor er, at hele den økonomiske situation i flybranchen er blevet presset, og modparterne har været mindre villige til at tilbyde muligheden for 'hedging'-tilbud (at fastlåse priserne, red.) til industrien, lyder det videre i et skriftligt svar fra SAS' danske pressechef, Alexandra Kaoukji.

Deres nordiske konkurrent, Norwegian, forklarer følgende om deres beslutning:

- Vi har ikke dækket noget af lige nu, og det skyldes ikke mindst coronasituationen, hvor der er meget stor usikkerhed på efterspørgslen - blandt andet på grund af skiftende rejsevejledninger, siger den danske pressechef, Andreas Hjørnholm.

FacebookTwitter