SAS og piloterne har forhandlet hele natten, men en aftale lader stadig vente på sig

Forhandlingerne mellem parterne fortsætter søndag morgen.

Trods natlige forhandlinger er der endnu ikke landet en aftale mellem SAS og de strejkende piloter. (Foto: Annika Byrde © Ritzau Scanpix)

Flyselskabet SAS og piloterne har i Stockholm forhandlet hele natten, og her til morgen fortsætter parterne med at forsøge at nå til enighed om en overenskomstaftale, der kan ende pilotstrejken. Og dermed få flyene på vingerne igen.

Parterne har forhandlet siden klokken 10 lørdag morgen, og noget kunne tyde på, at nattens forhandlinger har bragt parterne en smule tættere på hinanden.

Har det rykket sig tættere på en aftale?

- Måske. Men vi ved ikke noget med sikkerhed endnu. Men der ryger da nogle papirer frem og tilbage, lyder det fra Roger Klokset, der er er formand for det norske pilotforbund.

SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs ses her foran Näringslivets Hus i Stockholm, hvor forhandlinger finder sted. (Foto: 11930 Magnus Andersson/TT © Scanpix)

På den anden side af forhandlingsbordet lyder der enslydende ord fra SAS' forhandlingsleder, Marianne Hernæs.

- Det er sådan i de fleste kollektive pilot-forhandlinger, især i Norge, at man til sidst forhandler døgnet rundt. Nu ser jeg frem til resten af dem.

Det lyder som om, at vi befinder os i slutspillet?

- Det kan jeg ikke udtale mig om, lyder det søndag morgen udenfor forhandlingslokalerne i Stockholm.

DR's erhvervsredaktør Katrine Overgaard Eilsø, som er til stede i Stockholm, tolker parternes ord som om, at man befinder sig i slutfasen i overenskomstforhandlingerne.

- Jeg skal være ærlig at sige, at der er en hvis portion gætteri med i det her, men jeg tolker det som om, at vi er ved at være i slutfasen.

- Det er ikke ualmindeligt, at man i de afgørende forhandlinger tager natten i brug, hvilket parterne har gjort i nat. Det lyder til, at parterne har en ambition om at blive til den bitre ende, siger hun.

Konflikten mellem SAS og piloterne begyndte for alvor at spidse til den 4. juli, hvor omkring 1.000 SAS-piloter begyndte at strejke.

Det har siden betydet over 2.500 aflyste afgange, hvilket har berørt 270.000 SAS-kunder.

Ifølge SAS har strejken indtil videre medført et tab på omkring en milliard kroner.

En af årsagerne til piloternes strejke er, at de er utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på overenskomster med andre vilkår i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.

Det har ikke været muligt for Katrine Overgaard Eilsø eller de andre fremmødte journalister i Stockholm at få parterne til at sige noget om, hvilke knaster, man mangler at blive enige om.

Men der er ingen tvivl om, at der er tale om en spareøvelse, siger Katrine Overgaard Eilsø.

- SAS er et kriseramt selskab, som skal spare over fem milliarder kroner årligt. En del af besparelserne skal altså findes ved, at piloterne skal gå ned i løn og samtidig arbejde på en mere fleksibel måde.