SAS opretter baser i England og Spanien

SAS skal ansætte personale uden for Norden. Samtidig får SAS driftstilladelse i Irland.

SAS har varslet besparelser på 1,5 milliarder svenske kroner for at blive mere konkurrencedygtig. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

SAS skal have nedbragt lønomkostningerne og opretter to baser uden for Skandinavien. Én i London og én i Spanien.

Samtidig har SAS fået driftstilladelse fra de irske myndigheder til at drive virksomhed fra Irland, et såkaldt AOC-certifikat.

Planen skal ifølge en pressemeddelelse være effektueret i efteråret 2017.

Ifølge chefanalytiker hos Sydbank Jacob Pedersen kan SAS spare op mod 40 procent af lønomkostningerne ved at have personale ansat andre steder i Europa.

- På linje med SAS' strategi om at fokusere på de kunder, som rejser hyppigt til, fra og indenfor Skandinavien, vil størstedelen af SAS' operationer fortsat være baseret i Skandinavien for fremtiden, siger Rickard Gustafson, der er administrerende direktør i SAS i en pressemeddelelse.

- Etableringen af en ny base betyder, at vi kan komplementere vores skandinaviske produktion og rettidigt bygge et endnu bredere netværk med en overlegen plan, som kunderne kan drage fordel af.

Besparelser for 1,2 milliarder kroner

SAS opnåede i regnskabsåret for 2015-2016 et overskud på 1,431 milliarder svenske kroner - godt 1,1 milliarder danske kroner - før skat ud af en omsætning på 39,5 milliarder svenske kroner - omkring 31 milliarder danske kroner. Selskabet har også haft fortsat passagerfremgang især på de lange ruter.

Alligevel har SAS varslet yderligere besparelser på 1,5 milliarder svenske kroner - 1,2 milliarder danske kroner - for at blive mere konkurrencedygtige på den lange bane.

I december fremgik det af SAS' årsregnskab, at selskabet ville "adressere de strukturelle ulemper", som giver SAS højere omkostninger end konkurrerende selskaber.

Nedbringe lønudgifter

En af de sparemuligheder, som SAS har luftet og nu tager i brug, er at udflage - altså at oprette base i et andet land og drive luftfart derfra.

Det er en metode, som blandt andet Norwegian har benyttet sig af.

Ved at udflage kan selskaberne ansætte personale på andre overenskomster end de skandinaviske og derfor nedbringe lønudgifter til kabinepersonalet og piloterne.

Den danske stat ejer 14 procent af SAS.

Norge og Sverige har solgt andele af deres aktier i selskabet, så 11 procent i dag er på norske hænder, mens 17 procent er på svenske.

DR Nyheder har lavet en lille arkivvideo, der viser SAS historie fra storhed til udflagning.

Facebook
Twitter