SAS slipper med advarsel i politisag: Imens venter titusindvis af andre kunder på penge

SAS undgår straf for nøl med corona-kompensation til sine kunder.

Mens sagerne fra tiden under corona ifølge anklagemyndigheden nu er lukket, så venter titusindvis af SAS-passagerer stadig på penge, som de har lagt ud for billetter i forbindelse med pilotstrejken i sommer.

Flyselskabet SAS slipper med skrækken, efter at selskabet sidste år blev meldt til politiet og sigtet for manglende tilbagebetaling af penge til sine kunder.

Kun hvis SAS igen bryder loven, vil selskabet blive straffet, oplyser anklagemyndigheden ved Københavns Politi i et svar til DR Nyheder.

- SAS er blevet meddelt et tiltalefrafald og har fået en advarsel om, at selskabet må forvente at blive straffet, hvis det overtræder luftfartsloven igen, skriver anklagemyndigheden.

Tip os:

  • Har du penge til gode hos SAS? Skriv til ahec@dr.dk

Det skete, fordi SAS ikke havde overholdt Trafikstyrelsens påbud om at tilbagebetale ubrugte flybilletter til sine kunder efter en turbulent coronaperiode med mange aflysninger.

Netop den særlige situation under pandemien lægger anklagemyndigheden også vægt på i sin beslutning, der er truffet efter dialog med Trafikstyrelsen, lyder det i svaret.

- I afgørelsen er der blandt andet lagt vægt på den helt særlige situation, der gjorde sig gældende for hele flybranchen på grund af covid-19, hvor et stort antal flyafgange blev aflyst – samt det forhold, at SAS har tilbagebetalt kompensationskravene til passagererne, skriver politiet.

Titusindvis af nye krav efter strejke

Mens sagerne fra tiden under corona ifølge anklagemyndigheden nu er lukket, så venter mange SAS-passagerer stadig på penge, som de har lagt ud for billetter i forbindelse med pilotstrejken i sommer.

I alt drejer det sig blandt andet om titusindvis af uafklarede sager i Skandinavien, fortæller SAS' danske koncerndirektør, Simon Pauck Hansen.

- Vi skal kompensere hver enkelt kunde for udlæg og andre alternative rejser, som de har gennemført, i og med at de ikke kunne komme på den planlagte flyvning, siger han.

I slutningen af august - cirka en måned efter strejken var afsluttet - lød det ellers fra Simon Pauck Hansen, at der ville gå et par uger, før SAS var i bund med alle sager om kompensation.

Men den tidsplan har vist sig ikke at holde stik, og derfor kommer SAS ikke i bund med sagerne som lovet.

Simon Pauck Hansen forklarer, at SAS har været nødt til at ansatte 240 ekstra medarbejdere til manuelt at gennemgå kundernes udlæg i forbindelse med strejken.

Hvornår kan alle så regne med at have fået behandlet deres sager og fået deres penge?

- Inden årets udgangs har vi kompenseret alle kunder, der har retmæssige krav hos SAS, siger Simon Pauck Hansen.

Passagerer: Tør ikke tage chance med SAS

Kelly Hansen er i Kastrup Lufthavn på vej ombord på et fly fra hollandske KLM.

Hun har ikke tænkt sig at flyve med SAS, som det ser ud lige nu, siger hun.

- Hvis de ikke kan finde ud af at betale folk pengene tilbage, så er det jo en risiko, man tager.

- Det er jo en planlagt tur, vi skal på, så det vil vi ikke, siger hun.

Kelly Hansen ser det som en risiko at flyve med SAS.

Også Henning Schøn, som DR møder i Kastrup Lufthavn, er skeptisk over for flyselskabet.

- Det er jo forfærdeligt for de mennesker, der ikke kan få deres penge, siger han.

Kunne du finde på at købe en flybillet med SAS til om et par måneder?

- Nej. Den chance tør jeg ikke at tage. At miste sine penge og ikke få dem tilbage, det tør jeg ikke, som situationen er nu, siger Henning Schøn.

Henning Schøn tør ikke tage chancen med SAS.

SAS: Vi forsøger at reparere tillid

Pilotstrejken og kompensationsforsinkelser i sommer har både gjort ondt på regnskabet og tæret på passagernes tillid til SAS.

Et underskud svarende til godt fem milliarder danske kroner er resultatet efter et turbulent regnskabsår.

Har du penge til gode hos SAS for aflyste fly?

  • Hvis du var en af dem, der blev påvirket af strejken i sommer og ikke har fået søgt kompensation, kan du her læse mere om, hvordan du gør det, og hvordan du skal forholde dig.

SAS-direktør Simon Pauck Hansen siger, at SAS vil arbejde hårdt på at genskabe tilliden til kunderne.

- Strejken har været en stor milliardudgift for os, og desuden har vi ikke mere kundernes tillid efter den strejke, og det skal vi reparere på, siger Simon Pauck Hansen.

DR Nyheder forsøger at få en kommentar fra Trafikstyrelsen.