Strejkekaos hos SAS: Sådan er du stillet, hvis du har en billet

Få svar på, hvad du gør, hvis flystrejken rammer din ferie.

Sommerferien er for mange lig med solbadning på stranden i udlandet, men i år truer en pilotstrejke mange danskeres sommerferie. (© Illustration af Søren Winther Nørbæk)

Sommerferien står for døren, og måske har du allerede pakket kufferten med badetøj og solcreme. For mange danskere betyder sommerferie nemlig sydens sol, badning og flyveture til mere eksotiske destinationer end Vesterhavet.

Mandag brød en pilotstrejke hos det skandinaviske flyselskab SAS ud, og mange risikerer nu at stå med flybilletter til afgange, som måske kan blive aflyst.

Hvad enten du selv har fundet den perfekte ferielejlighed med lækker pool, eller om du har booket en charterferie med det hele arrangeret, så kan det være en god idé at læse med her for at forstå dine rettigheder i tilfælde af en pilotstrejke.

Hvis din afgang bliver aflyst

Solbadning i den franske ferieby Cannes. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix Danmark)

Heldigvis er du rimelig godt stillet, hvis din flyafgang skulle blive aflyst.

- Hvis man har en flybillet og ikke kommer af sted, så har man ret til at få pengene tilbage for sin flybillet eller eventuelt en omlægning til næste ledige afgang eller et andet tidspunkt, hvis man ønsker det, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Hun er politisk rådgiver inden for miljø og transport ved Forbrugerrådet Tænk.

Hvis du for alt i verden vil afsted og helst vil have en ombooking af billetten i stedet for at få pengene tilbage, så er der også en mulighed for det i reglerne.

- Reglerne er sådan, at du har ret til at få omlægning af rejsen til det endelige rejsemål ved først givne lejlighed. Det kan også være gennem et andet selskab eller en anden transportform. Men hvis det ikke er muligt, så skal du have pengene tilbage, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Ud over at få pengene tilbage for billetten kan du også have ret til at få en kompensation. Kompensationen kan være fra 250 til 600 euro per billet, men retten til kompensation afhænger af, hvorvidt det vurderes, at SAS kan holdes ansvarlig for aflysningen.

Hvis du skal på charterrejse

Grækenland er en af de populære feriedestinationer blandt danskerne. (Vibeke Toft/Ritzau Scanpix) (© Ritzau Scanpix)

Hvis du har bestilt en pakkerejse med et rejseselskab, så er det bureauet, der har ansvaret for at informere dig og prøve at få dig afsted på et nyt fly, så du alligevel kan komme på ferie.

I tilfælde af at rejsebureuaet ikke kan finde alternative måder at få dig frem på, eller alternativet afviger væsentligt fra det først planlagte, så er det rejsebureauet, der skal stå for tilbagebetaling. Det skal ske inden 14 dage.

Et af de rejseselskaber, der blandt andet benytter sig af SAS, er Spies. Her bekræfter kommunikationschef Sofie Folden Lund, at deres kunder vil blive tilbudt tilsvarende rejser eller en anden afgang.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, er det derfor også dem, der skal stå for refunderingen.

Ifølge Spies er det dog kun en lille del af deres gæster, omkring to procent, som flyver med SAS til deres feriedestination, da de ellers benytter deres eget flyselskab, Sunclass.

Hold øje med information fra rejseudbyder

På visse destinationer skal man stadigvæk bære mundbind i offentlig transport. Det gælder derfor også på rutefly. (Foto: Martin Sylvest © Ritzau Scanpix)

Dog er det vigtigt, at du holder øje med din mail og telefon, så du gør det, SAS eller din rejsearrangør giver dig besked om.

- For hvis du ikke får besked om, at flyet er aflyst, men du alligevel ikke vælger at møde op i lufthavnen, fordi der er strejke, så risikerer du at fraskrive dig dine rettigheder, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Hvis du kun har en flybillet booket hos SAS og vælger at få pengene tilbage, skal du som udgangspunkt have dem inden for syv dage.

Men ifølge Vibeke Myrtue Jensen er det langt fra alle tilfælde, hvor det sker.

- Her opfordrer vi SAS til at overholde pligten til at betale kunderne retur inden syv dage, hvis strejken bliver en realitet. Ligeledes opfordrer vi til, at SAS automatisk udbetaler kompensation til berettigede kunder, hvis det vurderes, at de er forpligtede til det, siger hun.

Hvis du selv har booket feriebolig

SAS-piloter truer med at nedlægge arbejdet fra på onsdag. (Foto: GWLADYS FOUCHE © Ritzau Scanpix)

Det bliver lidt mere mudret, hvis du står i en situation, hvor du ikke kommer af sted, og du for eksempel har lejet hus eller bil i udlandet.

- Så kan du skrive til SAS eller prøve at kontakte din rejseforsikring. Men det er nødvendigvis ikke noget, du har krav på. Ellers må du forsøge at se, om du kan aflyse lejen med udlejer, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Overordnet set anbefaler Forbrugerrådet Tænk, at du bestiller alle dine flybilletter med Mastercard, da der ofte er en rejseforsikring tilknyttet.

Hvis du er strandet

Boldspil og solbadning er populært på ferieøen Mallorca. (Foto: Enrique Calvo © Ritzau Scanpix)

Lige nu er det højsæson for ferierejser, og måske er du allerede taget afsted en SAS-billet hjem i de kommende uger.

Derfor kan man også være på ferie med frygt for, at man strander på solkysten. Men du har stadig de samme rettigheder, hvis du eksempelvis tager afsted inden en eventuel strejke skulle gå i gang og strander på et hotel.

- Hvis det betyder, at du skal have en ekstra overnatning, så skal du også bede flyselskabet om at betale for det, så længe du ikke bestiller det dyreste hotel. Desuden kan du også være berettiget til at få mad og drikke refunderet, fortæller hun.

Det er ikke alle afgange, som vil blive påvirket af en eventuel strejke, oplyser SAS.

Du kan læse mere om, hvilke afgange, SAS forventer, aflyses på deres hjemmeside.