Se rådene fra iværksætter-løven Jesper Buch: Vis mig, at I sparker røv

En passion for dit produkt er et must - men det er ikke nok.

Det værste man kan gøre i en virksomhedspræsentation er ikke at levere et overblik, ikke levere en tro på dig selv og ikke at levere en drøm som investoren kan se mulig.

Han tjente en formue, da han solgte sin andel af Just Eat, og i dag er han involveret i flere forskellige firmaer og startups.

Skal du og din idé have en chance for at få Jesper Buch som investor, skal du først og fremmest have gnist og ild i øjnene. Og du skal vise, at du "sparker røv".

Det er dog ikke helt nok.

Efter andet afsnit af tv-programmet ’Løvens Hule’ sad den succesfulde iværksætter klar ved tasterne til at dele råd ud til dr.dk’s brugere i TÆT PÅ.

Her uddybede han, hvad han ser som de vigtigste råd til dem, der vil have en forretningsidé ud over rampen.

Hvordan får du idéer til en virksomhed?

- Det første, du skal gøre, er, at mærke efter i maven, hvilken idé du synes mest om. Derefter skal du undersøge, om den idé rent faktisk dækker et behov på et marked, som er stort nok. Hvis det er tilfældet, skal du fokusere på den idé og kun den idé.

Hvad er det vigtigste, når du bygger dit team?

- At sikre sig, at man vælger de rigtige folk, og at man har fuldt fokus på at skabe de funktioner, som er vigtigst og mest effektive for den specifikke virksomhed.

- Jeg har aldrig forstået, hvordan man kan bygge alene. Jeg har meget respekt for det, men jeg kan ikke finde ud af det. Jeg vil meget hellere have partnere omkring mig, så vi løfter i flok. Derfor: Sørg for at få partnere.

Hvad er det bedste pitch?

- Det ideelle elevatorpitch indeholder produkt, markedsstørrelse, team, konkurrentanalyse, budget, tids- og handlingsplan.

I en præsentation er det vigtigste, at investoren får det fulde overblik og er i stand til tage en beslutning. Det værste, du kan gøre, er, at du ikke leverer en tro på dig selv og et overblik.

Hvad er det vigtigste i værdiansættelse?

- At have fornemmelse for, hvad forretningen er værd. I et startup er vækst det vigtigste. Derefter indtjening. Det gælder om at 'market grabbe' og så skrue på knapperne og skabe en cash cow, når man er markedsleder.

Rejsen giver værdi

Lige som så mange andre iværksættere har også Jesper Buch drømt om, at han skulle tjene millioner på sine forretninger. Og det har han gjort, siden han for over 20 år siden sparkede sine første virksomheder i gang og siden solgte dem.

I dag er han overbevist om, at rejsen med at skabe og bygge op giver meget mere værdi for ham end at tjene mange penge til smarte biler og store huse. Han omtaler nu sig selv som filantrop:

- De materielle ting er pludselig blevet sekundære. I dag vil jeg forsøge at hjælpe iværksættere og prøve at gøre verden bare en smule bedre, men jeg vil naturligvis også gerne spotte de gode investeringer.

Har du læst ovenstående, kan du måske godt fornemme, at der skal knokles. Men du skal huske ferien.

- I må gerne arbejde 80 timer om ugen, hvis I kan håndtere de opgaver, der bliver stillet. Men I skal fandme huske at holde ferie og være sammen med dem, I elsker – uden bærbar og mobil.

Du kan se flere gode råd fra Jesper Buch lige her.

Blå bog

  • Jesper Buch er måske mest kendt for at lanceret Just Eat, som han lancerede i 2001, og som han siden har solgt.

  • Som 14-årig fik han sin første forretning – en grillbar i Blåvands Huk i Vestjylland. Han var tvunget til at have sin far med i virksomheden, fordi han kun var 14 år.

  • I 2016 blev han kåret som Årets Koldingborger. Prisen går til en, der har sat Kolding på landkortet.

  • Han er 42 år, har kæreste og tre børn.

Facebook
Twitter