Skæve gulerødder invaderer Kvickly

Hvert år kasserer danske landmænd tonsvis af gulerødder, fordi de ikke er lige nok. Nu vil Coop se stort på gulerødders forskellige krumninger for at undgå madspild.

Mange af de danske gulerødder stammer fra Lammefjorden - også de skæve af slagsen, der nu får en plads i Kvicklys grøntafdeling. (© Colourbox)

Når man køber en gulerod, er de altid forbavsende lige. Det er nu ikke fordi alle gulerødder er lige, men de skæve eksemplarer når bare aldrig supermarkedets grøntafdeling. Der findes flere hundrede tons deforme gulerødder, der på grund af markedets krav til udseendet på en lige gulerod ender på møddingen eller som hestefoder. Absurd madspild, mener fødevarekoncernen Coop, der indfører de skæve gulerødder i Kvickly fra i dag til samme pris som de lige eksemplarer.

- Vi gør meget internt i Coops butikker for at undgå madspild. Nu prøver vi også at kigge ud - hvad er det for nogle krav, vi stiller, som kan være med til at føre til madspild ude hos landmændene, siger projektchef for miljø og klima i Coop, Signe Frese, til DR Nyheder.

En landmands ide

Coop starter med at sælge skæve gulerødder, men det er meget sandsynligt, at andre grøntsager med kosmetiske fejl vil finde vej til Coops butikker.

- Hvis forbrugerne tager godt imod dem, vil vi absolut ikke afvise at tage imod andre grøntsager. Man kan næsten forestille sig alle former for frugt og grønt i virkeligheden, siger Signe Frese, der håber, at Kvickly-butikkerne sælger 8.-10.000 poser skæve gulerødder om ugen, ca. 10 procent af Kvicklys gulerodssalg.

Salget af de deforme gulerødder bunder i et konkret forslag til Coop fra den daværende gulerodsproducent Michael Lars Olsen fra Holbæk. Han ærgrede sig at over at måtte kassere hver tiende gulerod, han hev op af jorden, fordi den havde et forkert ydre.

Madsociolog: Udtryk for klimabevidste forbrugere

Madsociolog og professor ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet Lotte Holm mener, at Coops initiativ rammer ned i en tendens med mere klimabevidste forbrugere.

- Det er et udtryk for en tendens til at interesse sig mere for madproduktionens klimaaftryk. En af de ting, der især regnes for at være klimabelastende på mange niveauer er madspild, siger hun. Hvorvidt danskerne kan lokkes til at betale det samme for de skæve gulerødder som de lige slags afhænger af, hvor dygtige Coop er til at sælge budskabet, vurderer Lotte Holm.

- Jeg vil tro meget afhænger af, hvor meget markedsføring, de hægter på det. Jeg tror, at det lige nu er et mindretal, der er optaget af de her ting, mens hvis Coop bruger al sin styrke på at fortælle om, hvor vigtigt det er at bekæmpe madspild, så vil jeg tro, at det har en chance, siger hun.

Om Kvicklys forsøg bliver en succes eller ej må tiden vise, men der i hvert fald et stort potentiale. Ifølge en rapport fra den grønne tænketank Concito publiceret i 2011 lægger Danmark sig tæt op af det europæiske gennemsnit for madspil og madtab i Europa på 280 kg pr. person pr. år, hvoraf 185 kg spildes i kæden fra jord til detailhandel og 95 kg spildes i husholdningerne. Omregnet til danske forhold svarer det til et samlet madtab og madspild på i alt 1,4 mio. ton, hvoraf 66 % spildes fra jord til detailhandel, hedder det i rapporten.

Facebook
Twitter