Forestil dig at du er kaptain på et 400 meter langt containerskib i Det Østkinesiske Hav. Det er nat og ude på havet lyser et mylder af mindre fiskekuttere op.
Fiskekuttere, der kan ende med at blive mejet ned af det enorme skib, hvis du og dine styrmænd ikke er opmærksomme og får styret udenom de oplyste kuttere.
Det er i øjeblikket hverdag for Thomas Sletting Hvilborg, der er kaptajn på containerskibet Mette Mærsk.
- Det er lidt som at gå rundt på gågaden i Danmark ved juletid. Der er fyldt godt op herude, fortæller han.
- Men vi skal jo bruge meget plads. Vi kan ikke bare vende på en tallerken eller stoppe på to minutter, hvis vi blokerer bremsen.
Han sejler altså en form for fiskekutterslalom. For der er mange på søen. Det er nemlig "fiskesæson" i Kina.
Det er forbudt at fiske fra marts til september. Så nu skal der hives havdyr i land og fiskerne viger ikke for de enorme containerskibe som 'Mette Mærsk'.
- Søfartsreglerne er helt klare. Maskindrevne skibe, som det vi har, skal gå af vejen for skibe, der bruges som fiskeredskaber. Og det er fiskerne ganske udmærket klar over, forklarer kaptajn Hvilborg.
Julegavernes rejse
Men trods stædige fiskere og trængsel på havets motorveje, så sejler kaptajn Hvilborg og skibet 'Mette Mærsk' ufortrødent videre.
Flere af containerne ombord er nemlig fyldt med varer, der gerne skal nå til Danmark inden jul.
Planen er, at 'Mette Mærsk' lægger til kaj i Aarhus Havn den 15. december. Så bare få dages forsinkelse kan spænde ben for at få varene ud i julehandlens slutspurt.
Ombord er varer fra blandt andre Salling Group og Jysk. Jysk oplyser, at det blandt andet drejer sig om et parti badkåber, som de håber når hjem i tide.
Hør kaptajn Hvilborg's videodagbog fra Det Gule Hav.
Men der er stadig 42 dage tilbage på verdenshavene. Og når man er så lang tid ombord, så forsøger man på sin vis at holde en hverdag i gang ombord.
For nyligt fejrede besætningen halloween. Andre dage holder de oplæg i forskellige temaer. I lørdags var det eksempelvis 'safety day', hvor kokken diskede op med bøffer og en kold, alkoholfri øl.
Lige nu er de på vej ud fra havnen i Busan i Sydkorea på ruten fra Dalian i Kina til Aarhus her i Danmark. Her skal der læsses og losses containere af og på i en rygende fart. For selv det at komme i havn blev tidskrævende.
- Havnene har svært ved at håndtere den mængde containere, der skal ind og ud ad havnene. En del af dem får problemer, når der er for mange containere på land, fortæller kaptajnen.
- Så bliver det ligesom en trafikprop i København, hvor det er svært at få afviklet trafikken, og derfor er der mange havne herude i Asien, der oplever forsinkelser.
Og de forsinkelser skal kaptajn Hvilborg og 'Mette Mærsk' gerne indhente. Det plejer de også at kunne. Men der er mange ubekendte på så lang en rute, som den de er på.
Den største ubekendte er vejret
- Vi prøver at planlægge og holde øje med, at vi ikke kommer til at sejle i bølger højere end 5-6 meter. Det er dér, hvor jeg begynder at blive nervøs. For så er der faktisk tale om, en bølge på størrelse med et parcelhus, der kommer bevægende mod os, fortæller kaptajn Thomas Sletting Hvilborg.
Bølger af den størrelse kan ende med at lave buler i skroget, fordi de kommer med sådan en fart, at skibet ikke kan holde til trykket. Men det går meget sjældent så galt.
- Skibet kan sådan set sagtens tåle det. Men det vil betyde, at vi kommer til at rulle en del, siger kaptajnen.
Når det for alvor "ruller" derude, så er det, det bliver kritisk. Containerne står nemlig lastet i søjler på op til 11 containere i højden. Og går der først svingninger i sådan en stak, kan de godt ende på havets bund.
- Jeg har aldrig i min karriere som kaptajn tabt en eneste container overbord. Men det sker – både for os og i andre rederier, fortæller kaptajn Hvilborg.
Faktisk ender et sted mellem 1300 og 1500 containere med at falde overbord hvert eneste år. Men Thomas Sletting Hvilborg har altså ikke bidraget til den statistik - i hvert fald ikke endnu - og forventer heller ikke at komme til det på denne tur.
Lige nu arter vejret sig nemlig, så de sikkert kan stryge videre til næste stop på ruten.
Om en uge taler vi med kaptajn Thomas Sletting Hvilborg igen. Denne gang om livet ombord på det enorme skib.
- På onsdag skulle vi gerne nærme os Malaysia. Så der ligger vi nok lidt syd for Vietnam.