Skibet er ladet med julegaver: Kaptajnskifte og kurs mod koldere kyster

Besætningen på containerskibet Mette Mærsk skal snart have hue og vanter på. Vejret begynder nemlig at "friske op", fortæller kaptajnen.

(© DR Grafik/Morten Fogde Christensen)

I takt med at fragtskibet Mette Mærsk bevæger sig længere nord på, og kalenderen kommer længere ind i vintermånederne, bliver vejret også en større udfordring.

Følg Pengene har fulgt med i Mette Mærsks rejse mod Europa siden 27. oktober, hvor skibet lå i Kina.

Skibet har lasten fuld af varer til julehandlen. Mette Mærsk sejler med hele 17.599 20-fods containere fyldt med varer, hvoraf mange skal ende under juletræerne.

Siden da har Mette Mærsk passeret igennem Suez-kanalen, hvor Thomas Sletting Hvilborg afmønstrede, og den nye kaptajn David A. Gudmundsson påmønstrede.

Kaptajn David A. Gudmundsson påmønstrede Mette Mærsk i Suez-kanalen. (Foto: Matias Galatius Hansen)

- Jeg kom ombord i den sydlige ende og tog så over midt i kanalen, hvor Thomas rejste hjem på ferie, siger David A. Gudmundsson.

Og turen gennem kanalen gik "sådan set meget godt", fortæller kaptajnen.

- Da vi kom op i den nordlige ende, begyndte det at friske lidt op med vind, og det kommer lige på siden af skibet, så det er om at passe på, for man må hverken sejle for hurtigt eller langsomt. Sejler man for langsomt, så driver man ind mod bredden, og sejler man for hurtigt, så risikerer man at få bankeffekt. Man skal også holde sin plads i konvojen, så man ikke render ind i den foransejlende.

Hør Matias Galatius Hansen, der er en del af besætningen på Mette Mærsk, fortælle om turen gennem Suez-kanalen:

54 år på søen

En tur gennem Suez-kanalen kræver teknisk snilde fra kaptajnen, men Kaptajn Gudmundsson har også haft masser af år til at øve sig.

Han har været kaptajn i omegnen af 25 år og startede livet på søen allerede i 1967.

- Jeg startede som messedreng. Det er én, der vasker gulv, vasker op, skræller kartofler, og hvis kaptajnen satte sine sko udenfor døren, så skulle jeg polere dem, siger han.

Helt så luksuriøs en behandling får David A. Gudmundsson ikke selv som kaptajn i dag, fortæller han med et grin.

- Hvis jeg gør det i dag, så får jeg at vide, at jeg er en sikkerhedsrisiko, for man må ikke stille sine sko ude i gangen, fordi folk kan falde over dem. Så jeg polerer selv mine sko.

David A. Gudmundssons mange års erfaring som kaptajn kan meget vel blive nyttige for Mette Mærsk snart igen, for turen fortsætter nord på.

Og med en kalender, der nu siger december, kan vejret være ret uforudsigeligt.

- Når vi kommer op og stikker snuden i Biscayen (Biscayabugten, red.), så begynder det at friske lidt op efter den seneste vejrmelding, siger han.

Når en mand med 54 år på søen siger, at det kan friske lidt op, hvad taler vi så om? Jeg kunne godt frygte, at det er værre, end det lyder.

David A. Gudmundsson griner en dyb latter og trækker lidt på svaret.

- Argh... Så slemt er det ikke, men man skal være vågen. Som man siger: Kun en tåbe frygter ej havet.

Næste stop: Rotterdam og Bremerhaven

Da Følg Pengene taler med David A. Gudmundsson 1. december, er Mette Mærsk 110 sømil fra Malta, som man regner med at passere om eftermiddagen samme dag.

Holder tidsplanen stik, og det regner David A. Gudmundsson med, lægger Mette Mærsk til kaj i Rotterdam mandag den 6. december klokken syv om morgenen.

- I Rotterdam er der meget dygtige mennesker, men man skal lige tænke på, at med de her store skibe er det ikke helt lige til. Man skal være meget opmærksom på vinden, når vi lægger til, og når vi skal ind og ud. Det kan være lidt vanskeligt. Men ellers går det jo meget godt, siger han.

Og næste onsdag 8. december, når Følg Pengene igen har kaptajnen i røret, regner Kaptajn Gudmundsson med at være godt på vej mod Bremerhaven.

FacebookTwitter