Skræddersyede tilbud skal få flere unge til at købe forsikringer

Stadig flere forsikringsselskaber skræddersyr deres produkter og rabatmuligheder til specifikke grupper. 

(Foto: Dr © dr)

Forsikringer er som regel ikke noget, der fremkalder den store opmærksomhed hos danskerne.

Men det vil forsikringsbranchen lave om på. En ny trend er nemlig begyndt at vise sig i markedet, og den betinger, at du selv gør noget og på den måde kan få forsikringen billigere.

Du kan for eksempel køre dig til rabat, tanke dig til en bonus eller sammensætte en indboforsikring, så den ikke koster mere end 19 kroner om måneden. Og den slags nye muligheder for at få dine forsikringer billigere, vil vi se meget mere af i fremtiden, spår brancheorganisationen Forsikring og Pension.

- Vi vil komme til at se et mere differentieret marked. Både fordi kunderne efterspørger det, og fordi det er en god forretning for selskaberne, siger underdirektør Anne Seiersen fra Forsikring og Pension.

Hun hilser udviklingen velkommen, og hun forudser, at den øgede brug af teknologi vil give forsikringsselskaberne endnu flere muligheder for at ramme en udvalgt målgruppe med et særligt produkt eller en rabat. Det er blandt andet gruppen af uforsikrede unge, som Anne Seiersen ser, der er stor interesse for.

Det kan blive for smalt Forbrugerrådet Tænk følger trenden nøje, og de er forbeholdne over for den øgede individualisering og de nye rabatmuligheder.

- Man skal passe på med, at de mange forskellige tiltag ikke kaster et røgslør over, hvad man kan og bør betale. Fokus må ikke forsvinde helt fra grundproduktet, siger Lars Baadsgaard, projektleder hos Forbrugerrådet Tænk.

Lars Baadsgaard ser dog også mange gode ting i den nye udvikling. Blandt andet er han positivt stemt over for tiltag, som målrettes den gruppe af unge, som er uforsikret. De seneste tal viser, at 40 procent af unge mellem 21 og 24 år står uden indboforsikring.

- Det kan jo ødelægge et ungt menneskes økonomi, hvis de står uden dækning. Og vi ved, at de har svært ved at overskue markedet, og derfor vælger mange at lade være med at købe forsikringen, siger Lars Baadsgaard.

Dog er risikoen ved at skræddersy forsikringerne stadig, ifølge Baadsgaard, at selskaberne holder nogle kunder helt ude fra markedet, hvis man ikke opfylder selskabernes kriterier til den ”gode kunde”. Det kan ende i en forenkling af virkeligheden, som er til skade for forbrugerne.

Kør, tank eller byg dig til rabat Allerede nu har flere selskaber lanceret tiltag, som følger den trend, Forsikring og Pension ser i markedet. Alm. Brand er et af de selskaber, og de har præsenteret en byg-selv-indboforsikring, som netop er målrettet de unge uforsikrede. Og selskabet oplyser, at produktet er blevet taget god imod.

Et andet tiltag er lavet af selskabet Tryg, som har lanceret en alternativ rabatmulighed, hvor du kan få en billigere bilforsikring, hvis du er ung og kører pænt.

- Vi vil gøre op med den praksis, at alle unge bilister på grund af en øget skaderisiko betaler en højere pris for deres forsikring. Nu har vi teknologien til at belønne dem, som gerne vil gøre en indsats for at køre godt, fortæller Johan Kirstein Brammer, som er privatdirektør i Tryg.

Teknologien består i, at den unge bilist installerer en enhed, en såkaldt dongle, i bilen, som analyserer kørslen og giver op til 30% rabat på bilforsikringen, hvis kunden kører pænt. Jo pænere kørsel, jo større rabat.

Tryg betegner produktets første tid som en succes, og oplyser, at cirka en tredjedel af deres nytegnede kunder mellem 18 og 30 år har takket ja til tilbuddet om at køre sig til rabat.

Alka er også ét af de selskaber, som er initiativtager bag en mere alternativ rabatmulighed. Selskabet har lanceret en app, hvor du kan optjene en bonus, når du tanker benzin.

Forsikringsselskabernes tiltag kan ifølge Lars Baadsgaard være en god måde for kunderne at opnå rabat, men selskaberne har også et særligt formål for øje, understreger han. - De bruger det til at hegne kunderne ind. Det betyder, at kunderne er sværere at nærme sig (for andre selskaber, red.), og så bliver konkurrencen ikke så hård som ellers.

Magasinet Penge tester i aften nogle af de nye muligheder for billigere forsikringer. DR1 kl. 21:55.