Slut på krigen mellem cyklister og bilister? Afstandskrav ved overhaling kan være lige om hjørnet

Transportminister vil gøre det mere sikkert at være cyklist på de danske landeveje.

I Tyskland, Belgien, England og Spanien er der allerede indført afstandsbegrænsning på min.1,5 meter, når bilister vil overhale cyklister. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Hvis du oven på Jonas Vingegaards flotte sejr i Tour de France pønser på at hive din gamle racercykel op fra kælderen, så er der muligvis snart en grund mere til at komme ud og trille på de danske landeveje.

Transportminister Trine Bramsen lægger nemlig op til at ændre færdselsloven, så det fremover kan blive lovpligtigt for bilister at holde en afstand på mindst halvanden meter, når de overhaler cyklister.

- Der er for mange farlige situationer, fordi reglerne er for uklare. Derfor skal vi simpelthen stramme op, lyder det fra Trine Bramsen.

Cyklister udgjorde næsten hver tredje tilskadekomne eller dræbte trafikant i 2021, viser en rapport fra Vejdirektoratet.

Afstandskrav i andre lande

I andre europæiske lande som Tyskland, Belgien, England og Spanien er der allerede lovkrav om, at bilister skal holde mindst halvanden meters afstand til cyklister, når de overhaler. I Tyskland er afstandskravet endda 2 meter på landeveje.

- Vi er lige nu i gang med at kigge på de erfaringer, de har gjort sig i andre lande, beretter transportminister Trine Bramsen.

- For mig er det ret tydeligt, at vi skal have lavet en særlig dansk model, fordi vi har så udpræget en cykelkultur, tilføjer transportministeren.

For cykelmotionisten Claus Christiansen er netop afstanden ved overhalinger afgørende, fortæller han til DR Nyheder.

- Det er vigtigt, at der kommer tal på, i forhold til hvor lang afstand vi skal holde til hinanden. Vi kan opleve, at bilisterne kommer alt for tæt på os, så vi bliver tvunget ud i grøften.

Bred opbakning

Meldingen fra transportministeren falder i god jord hos cyklisterne. Både Dansk Cykelunion og Dansk Cyklistforbund bakker op om at indføre afstandskrav ved overhaling.

- Vi skal som samfund have flere til at cykle mere. Der er alt for mange, der undlader at cykle, fordi de ikke føler sig trygge, mener Jens Peter Hansen, der er landsformand for Cyklistforbundet.

Der er i dag ikke noget lovmæssigt krav til afstand, når man overhaler cyklister. Overhalingen skal foretages med 'passende afstand', som det hedder i færdselsloven. Og det er den formulering, transportministeren vil have gjort mere konkret.

I bilisternes interesseorganisation, FDM, er de dog mere skeptiske over for udsigten til at skulle køre forbi cyklisterne med halvanden meters afstand.

- Der er ikke afstandsmåler på en bil, så vi mener, det bliver for svært at håndhæve reglen ude i virkeligheden. Derfor er vi skeptiske overfor en bestemt grænse. Vi er enige i, at cyklister og biler skal dele vejbanen på en god måde, men i første omgang mener vi, det skal ske ved oplysningskampagner, siger Torben Kudsk, der er afdelingschef i FDM

Det er endnu uvist, hvordan tidshorisonten ser ud for den mulige lovændring er. Transportministeren håber dog på, at det kan gå hurtigt.

- Min forhåbning er, at vi i løbet af efteråret kan præsentere en model i Folketinget, hvor det jo skal vedtages.