Små isbutikker tager kampen op mod fabriksis

Små iskæder er for alvor begyndt at tage kampen op mod de store kæder - opskriften er ofte hjemmelavet frisk økologisk luksus-is.

Mange små isbutikker er åbnet de seneste par år. (Foto: David Høgsholt © Scanpix)

Danskerne spiser cirka 52 millioner liter is om året. Men det er ikke længere kun de gamle kendinge is som Magnum og Filur-is, der ryger ned på en varm sommerdag.

Små iskæder, som Paradis, Hansen Is, Yalla-is og mange andre er for alvor begyndt at tage kampen op mod de store kæder - opskriften er hjemmelavet frisk luksus-is - ofte er den også økologisk.

QuickVote: luksus-is?

Ifølge seniorrådgiver på Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet Henning Otte Hansen er det et udtryk for, at forbrugerne vil have nærhed.

Nærhed sælger

- Jeg tror, at der er en trend i retningen af flere små lokale mærker. Man går væk fra de store verdensomspændende mærker, fordi man vil have nærvær. Man vil gerne vide, hvilken ko der har leveret mælken til ens is. Der er behov for mere nærhed og sporbarhed i samfundet, siger han.

Udviklingen minder om tendensen for nogle år siden, hvor enhver lille by med respekt for sig selv pludselig skulle have et mikrobryggeri. Men professoren tror dog ikke på, at de små iskæder kan overleve i almindelige provinsbyer

Forbeholdt storbyer

- Jeg tror, at det er en niche, det er forbeholdt storbyerne og de mere købedygtige forbrugere, siger Henning Otte Hansen, der dog peger på, at de store kæder må føle sig en smule truet.

- Det er en voksende underskov af lokale mærker under en global parably i voldsom vækst. Jeg tror, at de store kæder bliver truet, fordi det er svært for eksempelvis Frisko at levere den samme friske vare, som de nye kæder kan. Dog bliver de store kæder dog kun truet på et relativt lille område af deres salg, spår professoren.

Facebook
Twitter