Sophie håber, at tidligere ansatte bliver spurgt om krænkelser i søfarten – det var nemlig derfor, hun forlod branchen

Efter flere MeToo-sager skal Søfartsstyrelsen kortlægge krænkelser i søfartsbranchen.

Sophie Bach Simonsen har taget sin uddannelse til maskinmester ombord på Mærsks skibe. Her er hun på dækket i russisk farvand for at hjælpe dækspersonalet med at kaste anker. (Foto: PRIVATFOTO)

Sophie Bach Simonsen havde sejlet med Mærsk i 14 dage som led i sin uddannelse til maskinmester, da hun første gang oplevede grænseoverskridende adfærd.

En af hendes kollegaer tilbød at vise hende nogle styrkeøvelser for at forebygge nakke- og rygskader i forbindelse med de mange tunge løft i maskinrummet.

- Da vi lavede øvelserne, valgte han pludselig ud af det blå at tage mig på brysterne. Det var superubehageligt og grænseoverskridende. Jeg gik helt i baglås, for han havde lige fortalt mig om sin kone, og hvor meget han savnede børnene derhjemme, fortæller Sophie Bach Simonsen.

Både Sophie Bach Simonsens mor og far har arbejdet til søs, så hun har brugt dem som sparringspartnere, når hun har oplevet grænseoverskridende adfærd. (Foto: PRIVATFOTO)

Sophie Bach Simonsen fortæller, at hun efterfølgende fortalte om episoden til sin chef, som sørgede for, at kollegaen fra fitnessrummet holdt sig på afstand resten af sejladsen.

- Jeg blev heldigvis taget seriøst, men det skaber en grundlæggende mistillid til ens kollegaer, fortæller Sophie Bach Simonsen, der under hele sin uddannelse ombord var nervøs for, at hendes undertøj skulle blive stjålet, eller at hun med sin påklædning skulle komme til at sende forkerte signaler.

Kort før Sophie Bach Simonsen var færdiguddannet i 2020, overskred hendes chef grænserne for god opførsel i en sådan grad, at hun besluttede, at hendes karriere til søs var slut, før den for alvor var begyndt.

- Jeg stod og talte med min førstemester – altså min chef – om, at vi dagen efter skulle lave et stempeltræk på hovedmotoren. Det havde jeg aldrig prøvet før, så det var noget, jeg så frem til.

Midt i samtalen tilbyder førstemesteren ifølge Sophie Bach Simonsen, at de kan gå op på hans kammer og dyrke sex.

- Han nåede også at forklare, at han havde gjort det før med andre kvindelige kadetter, uden at det skabte problemer for nogen, siger Sophie Bach Simonsen og tilføjer:

- Jeg sagde bare lynhurtigt nej. Indeni var jeg helt i chok, for jeg vidste, han havde kone og børn, og der havde på ingen måde været noget imellem os.

Førstemesteren boede på samme gang som Sophie Bach Simonsen, og i kraft af sin stilling havde han en hovednøgle med adgang til alle kahytter.

- Jeg har gået i klasse med 90 drenge, og jeg kan altså godt både tåle en dårlig joke og hyggesexisme, men jeg gider ikke være ude midt på Stillehavet og være nervøs for, at mit undertøj bliver stjålet eller skulle lægge øre til kollegaer, der praler med, at de har været sammen med kvindelige kadetter, siger Sophie Bach Simonsen, der i dag arbejder som maskinmester på land.

Det har ikke har været muligt for DR Nyheder at få bekræftet episoderne eller dokumenteret den med øvrig dokumentation.

Livsstilen med dage til søs og efterfølgende flere uger med sammenhængende ferie, passede Sophie Bach Simonsen godt. Men arbejdskulturen til søs kan hun ikke forlige sig med. (Foto: PRIVATFOTO)

Et særligt ansvar

Sophie Bach Simonsen fortæller sin historie i lyset af, at A.P. Møller-Mærsk selv har erkendt, at rederiet har et generelt problem med mobning og krænkende adfærd blandt sine medarbejdere til søs.

De mange enkelthistorier fik også i aftes erhvervsminister Simon Kollerup (S) til at igangsætte en uvildig undersøgelse af problemet på tværs af branchen.

- Vi sætter Søfartsstyrelsen til at lave en undersøgelse, for man skal ikke gå på arbejde og opleve, at man bliver krænket eller mobbet, sagde han til DR Nyheder og tilføjede:

- Vi er en stolt og historisk søfartsnation - naturligvis har vi et særligt ansvar for, at der er ordentlige forhold, når man går på arbejde på de skibe, der sejler under dansk flag.

Sophie Bach Simonsen er lettet over, at det nu ser ud til, at der bliver taget fat i arbejdskulturen til søs.

- Jeg håber også, at man spørger de kvinder, der er stoppet, om, hvorfor de ikke længere er i branchen? Jeg tror, krænkelser er grunden for mange, siger hun.