Støttepartier vil have Mærsk til at betale mere i skat

Mærsk styrer mod rekordoverskud - igen. Samtidig får de statsstøtte gennem reduceret skat. Det vil støttepartier lave om på.

Mærsk kom ud med et overskud på 35 milliarder kroner i tredje kvartal i år. Der er det største overskud i et kvartal nogensinde for virksomheden. (Foto: Fabian Bimmer © Ritzau Scanpix)

100.000.000.000 danske kroner - altså 100 milliarder kroner.

Det er det resultat, som rederi-giganten Mærsk lige nu har kurs mod for hele 2021 efter igen at have præsenteret et kvartalsregnskab, der slår alle rekorder.

- Det er et rekordresultat for os. Og jeg er ret sikker på, der ikke er andre selskaber i Danmark, der har tjent 100 millarder før, siger Søren Skou, der er administrerende direktør i Mærsk.

Samtidig med at rederiet noterer sig millardoverskudet, så får Mærsk og de andre danske rederier stadig statsstøtte i form af lav beskatning.

Rederierne er underlagt den såkaldte tonnagebeskatning i stedet for at betale normal selskabsskat.

Tonnageskatten er en slags vægtafgift, hvor rederierne betaler en lav skat baseret på antallet og størrelsen af skibene, uanset om der er over- eller underskud på bundlinjen.

Det betyder, at alle danske rederier - med Mærsk i spidsen - samlet betaler cirka 150 millioner kroner om året i tonnageskat ifølge Skatteministeriets seneste opgørelse.

Den almindelige selskabsskat er på 22 procent. Den betaler Mærsk på blandt andet havnedrift og landtransport.

I alt betalte Mærsk sidste år på tværs af landegrænser 2,8 milliarder kroner i skat ud af et overskud på 21,5 milliarder kroner. Det svarer til en skatteprocent på 13.

Heraf blev omkring 950 millioner betalt i Danmark ifølge Mærsks skatterapport.

'Det er provokerende'

Det enorme overskud sammenholdt med den lempelige skatteordning får regeringens støttepartier Enhedslisten og SF til at kræve, at Mærsk og de andre danske rederier skal bidrage mere til samfundskassen.

"De (rederierne, red.) burde blive beskattet efter den almindelige selskabsbeskatning," siger SF's erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen (Foto: Philip Davali © Ritzau Scanpix)

- Det er provokerende i en tid, hvor de tjener ufatteligt mange penge, lyder det fra SF's erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen.

Både SF og Enhedslisten mener, rederierne skal betale selskabsskat på linje med alle andre virksomheder i Danmark.

Det er for yderliggående, mener Socialdemokratiets erhvervsordfører, Orla Hav, men anerkender at den rekordhøje omsætning hos Mærsk også får ham til at spærre øjnene op.

- Vi er ikke ude på at ville lave tingene om efter bare ét godt resultat. Men selvfølgelig er vi åbne for at diskutere, om vi bør sætte rammerne anderledes, siger han.

En lukrativ skatteordning

Støttepartierne er glade for regeringspartiets håndsrækning til at tale om rammerne for beskatningen. For den diskussion er nødvendig, lyder det.

- Vi er nødt til at have en diskussion af, om vi fortsat kan acceptere, at der er en del af dansk erhvervsliv, der betaler så lidt i skat, siger SF's erhvervsordfører, Lisbeth Bech-Nielsen.

Danmark står ikke alene med den lukrative skatteordning. Ordningen er nemlig godkendt som statsstøtte af EU på linje med lignende ordninger i andre EU-lande og Norge.

Også de økonomiske vismænd har før udtalt, at ordningen er for lukrativ, og at skatten for rederierne bør løftes. Det er dog mange år siden, nemlig i 2006. Vismændene mente dog ikke, at beskatningen skulle helt op på niveauet for selskabsskatten.

Ingen skattestigning i sigte

Ikke overraskende er Mærsk-koncernen imod en forhøjelse af tonnageskatten. Man mener, det vil skade hele erhvervet.

Administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Søren Skou, fortæller, at også 2022 kan blive et godt år for selskabet, da der er mange kontrakter, der også rækker ind i det kommende år. Men han vil først komme med et tal på det, når dette års regnskab er afsluttet. (Foto: Ida Marie Odgaard © Ritzau Scanpix)

- Hvis vi skal have et konkurrencedygtigt rederierhverv i Danmark, med de mange fordele det har, så skal vi også have et konkurrencedygtigt skattesystem, siger Søren Skou.

Og selvom rekordresultatet puster til gløderne i en debat, der flere gange før har været på SF og Enhedslistens dagsorden, tror man i Mærsk ikke på de store ændringer lige foreløbigt.

Hvis det bliver lavet om, hvad vil det så betyde for jer?

- Det tænker jeg ikke, det gør.

Det er du ret sikker på, det ikke gør?

- Det er jeg ret sikker på.

RETTELSE: Tidligere fremgik en hentydning af, at Mærsk truer med at flytte selskabet til udlandet, hvis beskatningen af dem forhøjes. Det har ikke været på tale siden 2007 og derfor skrevet ud.

FacebookTwitter