Støver 100 år gammel opfindelse af: Mærsk sender første tankskib afsted med rotorsejl

Cylinderformede metalsejl kan være fremtidens løsning på stigende brændstofpriser og skærpede miljøkrav.

Mere præcist er der tale om to Flettner-rotorer. I kombination vurderes de til at kunne spare et skib som Maersk Pelican for omkring mellem syv og 10 procent af brændstofforbruget på en typisk sejlrute.

Maersk Tankers forsøger nu at imødegå høje priser på brændstof og skærpede miljøkrav ved at tage en gammel teknologi i brug.

To 30 meter høje såkaldte rotorsejl monteret ombord på produkttankeren Maersk Pelican skal gøre tankskibsrederiet klogere på, om teknologien er løsningen for fremtiden.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Maersk Tankers.

- Projektet er banebrydende. Mens industrien har gennemgået årtier med teknologisk udvikling, kan udnyttelse af teknologi, der bruger vindens fremdrift, tage os til et helt nyt niveau, udtaler teknisk direktør Tommy Thomassen.

Bliver forsøget en succes, skal rotorsejlene monteres på halvdelen af Maersk Tankers flåde på 164 skibe, oplyser rederiet.

Tester gammel opfindelse i hidtil uset skala

Rotorsejlene, der er placeret i stævnen og har en diameter på fem meter, er de hidtil største i verden.

Monteringen af sejlene har fundet sted i Rotterdam i Holland, hvorfra Maersk Pelican om få dage stævner ud, og kan ses på denne timelapse-video.

Det er den finske virksomhed Norsepower, der har leveret teknologien, som også bliver testet på to andre skibstyper - et mindre fragtskib og en færge mellem Finland og Sverige.

Sejlene på Maersk Pelican er letvægtscylindre af typen Flettner-rotorer, der drejer for at skabe en trykforskel - Magnus-effekten - som kan medvirke til at drive skibet fremad.

En teknologi, der for første gang blev brugt på skibe tilbage i 1920'erne, men som aldrig slået igennem i skibsfarten.

Ifølge Andrew Scott, der programchef i det britiske firma Energy Technologies Institut, ETI, der deltager i forsøget, kan det skyldes, at rotorsejlene aldrig er afprøvet i så stor skala som nu.

- Det er en af ganske få kendte teknologier, der kan reducere brændstofforbruget på store skibe med tocifrede tal. Teknologien ventes at være særlig anvendelig for tankskibe og tørlastskibe. Denne test vil hjælpe med os med at bedømme det videre potentiale for rotorsejl (i produkttankerindustrien, red), udtaler han.

Brændstofpriser og miljøkrav fremtvinger innovation

I dag er der stor efterspørgsel i skibsfarten på løsninger, der kan medvirke til at spare brændstof - fuelolie - som både er steget markant i pris i de senere år og fra 2020 skal være mindre svovlholdigt.

Et tankskib svarende til det, som Maersk Tankers tester rotorsejlene på, bruger i gennemsnit omkring 35 tons brændstof, fuelolie, om dagen, skriver Reuters.

Med en dagspris på 420 dollars for et ton brændstof med højt svovlindhold siger regnestykket, at Maersk Tankers vil kunne spare 3,7 millioner dollars - 23 millioner kroner - hvis skibet sejler i 250 dage om året.

Det er dog ikke offentliggjort, hvad det i givet fald fremover vil koste for Maersk Tankers for at montere rotorsejl på tankskibene.

Ifølge et estimat fra konsulenthuset Wood Mackenzie, ligger shippingbranchens samlede brændstofregning på omkring 100 milliarder dollars - 638 milliarder kroner - om året.

Prisen på brændstof ventes at stige med endnu en fjerdedel i 2020, hvor de skærpede miljøkrav træder i kraft.

Facebook
Twitter