Stol ikke på alle prissammenligningssider

Forbrugerrådet vil have hjemmesider med priser på mobiltelefoni undersøgt

Det er ikke alle prissammenligningssider om mobilpriser man kan stole på. (Foto: Johnny Larsen)

Kvaliteten af internettes mobilprissammenlignere er så svingende, at forbrugerne i mange tilfælde slet ikke kan stole på deres resultater. Derfor opfordrer eksperter forbrugerne til at se sig rigtigt godt for, når de går på nettet for at finde det bedste og billigste mobil-abonnement.

- Jeg har selv lige været inde for at finde et ret enkelt abonnement. Jeg vil have fri sms, fri tale og tre GB data. Men jeg får forskellige resultater alt efter hvilken søgeside, jeg går ind på. Og det kan jo ikke være rigtigt, siger Martin Salamon fra Forbrugerrådet TÆNK.

- Jeg kan ikke se på de her hjemmesider, om de tjener penge på at give mig rigtig information, eller om de tjener penge på at give mig forkert information, siger han.

Mudret

- Der er meget mudder i branchen, erkender teleanalytiker Nicolas Fredriksen fra prissammenligningssiden mobilkunden.dk.

- Der er mange prissammenligningssider, som ligner reklamesøjler for udvalgte produkter. Og vi kan se, at de ikke medtager samtlige produkter på markedet, siger han.

- Hvis man påberåder sig at være en prissammenligningstjeneste, så er du nødt til at sammenligne alle teleselskaber fra A til Å, siger Nicolas Fredriksen.

Gør noget

Forbrugerrådet vil meget gerne have ryddet op i prissammenligningssiderne.

- Når man går ind på en prissammenligningsside, er det svært at se om det er en af de gode, en af dem vi kan stole på. Det kunne vi godt tænke os blev klarere for forbrugerne, siger Martin Salamon.

Mærkning

Efter en aftale mellem parterne på teleområdet skal Erhvervsstyrelsen evaluere de private prissammenligningssider. Og styrelsen vil også vurdere, om det vil være hensigtsmæssigt med en mærkningsordning af siderne.

- Vi mener, at myndighederne må sikre, at der kommer et eller andet kvalitetsstempel på de prissammenligningssider, der gør det ordentligt, siger Martin Salamon.

Det er man enig i hos mobilkunden.dk.

- Man burde formulere nogle retningslinier for, hvad prissammenligningssider skal oplyse. Og gerne også lave en mærkningsordning, siger Nicolas Fredriksen.

Indtil der eventuelt indføres mærkningsordning, lyder rådet fra Forbrugerrådet.

- Man skal søge på mere end en prissammenligningside. Søg på mindst to og gerne tre, så får du et bedre billede af, hvilket mobilabonnement der kan betale sig for dig, siger Martin Salamon.

Der er flere gode råd i magasinet PENGE på DR1 i aften.

Facebook
Twitter