Stor tilfredshed i SAS efter dom: Ingen erstatning for forsinket fly

Forbrugerrådet Tænk ærgrer sig over højesteretsdom, der kaldes en sejr for flyselskaberne.

- Det er altid beklageligt, at der kan opstå forsinkelser for vores passagerer, siger Mariam Skovfoged, dansk pressechef i SAS. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

22 gymnasieelever og to lærere fra Gribskov har ikke ret til en samlet kompensation på 107.000 kroner efter en flyforsinkelse på tre timer og 43 minutter.

Det er Højesteret nået frem til i en principiel dom i dag, hvor både byrettens og landsrettens domme i sagen er blevet omstødt.

Den nye afgørelse vækker glæde i SAS.

- Vi er tilfredse med den højesteretsdom, som er faldet i dag. For SAS er førsteprioriteten sikkerhed, og den her dom understeger, at passagerernes sikkerhed kommer i første række, siger den danske pressechef i SAS, Mariam Skovfoged.

Dårligt vejr forsinkede fly

Sagen startede i 2013, hvor gymnasieklassen blev forsinket i mere end tre timer på en tur til Washington D.C.

Eleverne ønskede kompensation for forsinkelsen, som EU's regler på området kan give ret til.

Det afviste SAS, fordi der ifølge flyselskabet var tale om 'usædvanlige omstændigheder' i form af dårligt vejr i USA dagen i forvejen, som havde tvunget piloten til at lande i en anden lufthavn end planlagt, og det skabte forsinkelsen den efterfølgende dag.

Sagen har været prøvet ved både Københavns Byret, Østre Landsret og Højesteret.

Ved de to første instanser lød det, at de 22 elever og deres to lærere havde ret til en kompensation på 4.500 kroner hver som følge af EU's regler på området.

Det omgjorde Højesteret dog i dag, hvor SAS blev frikendt.

For SAS er dommen principiel, fordi den ifølge pressechef Mariam Skovfoged understreger, at uvejr ikke er noget, flyselskaber kan kontrollere.

- Det er selvfølgelig altid beklageligt, at der kan opstå forsinkelser for vores passagerer, siger Mariam Skovfoged og tilføjer:

- Vi har gjort, hvad vi kunne for at undgå forsinkelser, men der var tale om usædvanlige omstændigheder, og det støtter dommen.

Ikke en sejr for forbrugerne

Dagens dom skuffer Forbrugerrådet Tænk.

- Jeg er rigtig ærgerlig over den her afgørelse. Det er ikke en sejr for forbrugerne. Det er en sejr for flyselskaberne, siger Vibeke Myrtue Jensen, transportpolitisk rådgiver i Forbrugerådet Tænk.

Hun mener, at flyselskaberne meget aktivt arbejder imod at udbetale kompensation til passagererne i øjeblikket, og derfor opfordrer hun folk til at sætte sig ind i deres rettigheder, hvis de bliver forsinkede på rejsen.

- Man skal klage, hvis man har en idé om, at man har ret til kompensation, siger hun.

RETTIGHEDER NÅR FLYET ER AFLYST ELLER FORSINKET

  • Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, har du ret til erstatning, alt efter forsinkelsens varighed og rejsens længde.

  • Hvis du ankommer tre timer senere end planlagt, har du ret til kompensation, medmindre forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder.

  • Usædvanlige omstændigheder kan være ugunstige vejrforhold.

  • Et flyselskab har ikke pligt til at udbetale kompensation, hvis det kan bevise, at aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, som ikke kunne have været undgået.

  • Hvis du vil klage over forsinkelser og aflysninger, er det Trafikstyrelsen, du skal gå til.

  • Læs mere om dine EU-rettigheder her

OBS: Forbrugerrådet Tænk sagde i en tidligere udgave af artiklen, at 50 procent af forbrugerne ikke får den kompensation, som de er berettiget til. Det er rettet, fordi Forbrugerrådet Tænk kun ved, at 50 procent af de rejsende ifølge en undersøgelse ikke får kompensation.

Facebook
Twitter