Strejken er slut: Det betyder det for dig, der skal rejse med SAS

SAS-piloterne har strejket i 15 dage, og den nye aftale betyder, at SAS genoptager deres flyvninger snarest muligt.

Efter 15 dages strejke vil SAS-flyene lette igen hurtigst muligt, skriver SAS i en pressemeddelelse. (Foto: NIELS AHLMANN OLESEN © Ritzau Scanpix)

Der skulle gå 15 dage, før piloterne og SAS endelig kunne få en aftale om en ny overenskomst på plads. Den landede natten til tirsdag. Det skriver SAS i en pressemeddelelse.

Den nye aftale betyder, at SAS genoptager deres flyvninger hurtigst muligt, lyder det.

- Endelig kan vi vende tilbage til normal drift og flyve vores kunder på deres længe ventede sommerferie, udtaler Anko van der Werff, der er topchef i SAS.

Hvornår begynder de at flyve igen?

SAS-flyvningerne kan genoptages fra i dag, ifølge SAS. (Foto: Martin Sylvest © Ritzau Scanpix)

Piloterne kan genoptage arbejdet allerede i dag og få flyene på vingerne igen. Men der kan gå længere tid, før SAS er tilbage på fuld kapacitet.

Det betyder, at man ikke kan være sikker på, at ens fly går som planlagt. De SAS-fly, der er aflyst på grund af strejken, vil fortsat være aflyst.

Det skriver SAS på sin hjemmeside.

- Men der kan forekomme yderligere trafikforstyrrelser og deraf aflyste flyafgange i de næste dage, i takt med at vi arbejder på at komme tilbage til normal drift, skriver SAS.

Hvor kan man holde sig orienteret?

Ifølge SAS er 3700 flyvninger blevet aflyst på grund af strejken. (Foto: Andrew Kelly © Ritzau Scanpix)

Man kan holde sig opdateret på SAS' hjemmeside.

Hvad kan du gøre, hvis dit fly er aflyst?

Hvis dit fly fortsat er aflyst, har du en række rettigheder, du kan gøre brug af for at få dine penge tilbage.

- Du har ret til at få pengene tilbage eller blive ombooket til næste ledige afgang. Og hvis du venter på det, mens du er ude og rejse, så har du også ret til kost og logi, siger Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Det er ikke noget, der sker automatisk. Derfor skal du starte med at rette henvendelse der, hvor du har købt din flybillet.

- Det kan enten være direkte hos SAS eller en forhandler. Hvis du så får afslag der, kan du søge hos Trafikstyrelsen, siger Vibeke Myrtue Jensen.

- Hvis du har haft afrejse i et andet land, så er det det myndighederne der, du skal gå til, hvis selskabet ikke hjælper dig. Så kan du få Forbruger Europa til at hjælpe dig.

Hvis ens fly er aflyst, og man ikke får tilbudt en passende ombooking, kan man selv købe en ny flybillet med et andet selskab, også er SAS forpligtet til at betale differencen.

Du klager via Trafikstyrelsen her:

Her finder du kontakten til Forbruger Europa:

Hvad indeholder aftalen mellem SAS og piloterne?

Aftalen mellem SAS og piloterne betyder, at fyrede piloter under coronapandemien, genansættes i selskabet. (Foto: 1081 Fredrik Persson/TT © Ritzau Scanpix)

Den nye overenskomst mellem SAS og piloternes fagforeninger gælder de næste fem og et halvt år, og den giver piloterne en øvre arbejdstid på 60 timer om ugen.

SAS er gået med til piloternes krav om at genansætte de piloter i SAS Scandinavia, der blev opsagt under coronapandemien.

Til gengæld er piloterne gået med til at gå 25 procent ned i løn. Men piloterne skal nok tage godt imod aftalen alligevel, lyder det fra Henrik Thyregod, formand for Dansk Pilotforening.

- De ved også godt, hvad det handler om i forhold til at få de opsagte tilbage og i forhold til jobtrygheden, at vi har overenskomsten for alle SAS-flyvninger i Skandinavien, siger han til DR.

Netop den sidstnævnte del af aftalen betyder, at SAS Pilot Group får eksklusivret på overenskomsten for SAS-selskaber. Med andre ord vil der ikke være piloter i datterselskaber på andre overenskomster.

I SAS' pressemeddelelse fremgår det, at strejken har kostet selskabet lidt over en milliard kroner. De seneste 15 dage er omkring 380.000 passagerer blevet påvirket af omkring 3700 aflyste fly.

Hvad sker der med SAS nu?

I 2021 afsluttede SAS sit regnskabsår med et underskud på 4,8 milliarder kroner. (Foto: 10300 Maja Suslin/TT © Ritzau Scanpix)

SAS er et kriseramt selskab. Derfor er den nye aftale også "et centralt element i en redningsplan for SAS", og overenskomsten giver "den stabilitet og forudsigelighed, der kræves af potentielle investorer", lyder det ifølge SAS' pressemeddelelse.

Dermed vil SAS de kommende uger arbejde for at sikre finansieringen, så selskabet kan leve videre.

I det seneste regnskabsår i 2021 lyder underskuddet på cirka 4,8 milliarder kroner.

Nu er det især SAS' opgave at få styr på finanserne for at holde selskabet kørende og undgå konkurs, lyder det fra luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

- SAS skal sørge for at få ført deres redningsplan ud i livet. Det handler om at få lånegiverne med på at slå noget af gælden, men også at få andre medarbejdergrupper med på forringelser, også få penge i kassen, siger han.

Også finansminister Nicolai Wammen (S) er lettet over, at SAS er på vingerne igen. Det skriver han i en mail til DR Nyheder.

- Jeg noterer mig med tilfredshed, at der er indgået en ny overenskomstaftale mellem ledelsen og de relevante piloter i SAS, og jeg glæder mig over, at flypassagererne snart igen kan flyve med alle SAS fly. Det er nu vigtigt, at selskabet gennemfører SAS’ transformationsplan, SAS Forward, hvilket kræver, at alle involverede parter bidrager tilstrækkeligt.

Kommer kunderne igen?

De seneste 15 dage er omkring 380.000 passagerer blevet påvirket af omkring 3700 aflyste SAS-fly. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

Ifølge Jacob Pedersen vil SAS opleve, at mange fravælger selskabet de kommende måneder på grund af den usikkerhed, der har været forbundet med strejken og de aflyste fly. Men med tiden vurderer han, at kunderne kommer tilbage.

- I takt med, at skandinaverne ser, at SAS fungerer igen, så vil de vende tilbage. Men mange har fået ødelagt det, der skulle være årets familieevent. Og de har et alternativ i andre selskaber, men det har de forretningsrejsende ikke, siger Jacob Pedersen.