Supermarkedskæmper lokker unge med egne uddannelser

Detailhandlen mangler arbejdskraft. Derfor tager de nu sagen i egen hånd og opretter skoler til at uddanne og tiltrække de unge.

Fra sommer opretter Besteseller et såkaldt fashion college, som er målrettet en karriere i Bestsellers butikker. Målet er at rekruttere 25 elever. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Coop, Dansk Supermarked og Bestseller åbner nu egne skoler og uddanner unge i samarbejde med erhvervsskoler i Grenaa og Roskilde.

- Vi ved, at vi kommer til at mangle talenter i fremtiden inden for slagteri og bageri. Derfor har vi åbnet denne her Coop Madskole for at gøre noget nu, siger Morten Lynge Lauridsen, teamchef for Talent for Kompetenceudvikling i Coop.

Detailhandlen mangler nemlig i høj grad arbejdskraft både nu og i de kommende år. Som det ser ud nu, går der ifølge tal fra erhvervsskolerne mellem 60 og 70 unge rundt i Danmark, der vil i lære som slagter.

- Det svarer på ingen måde til det antal, vi har brug for. Vi skal som minimum bruge 150, og branchen rundt om os skal også bruge slagtere, siger Morten Lynge Lauridsen.

- Hvis vi ikke gør noget, kan vi godt forvente, at vi kommer til at mangle over 100 elever. Og det har vi ikke råd til. Derfor går vi lidt utraditionelt ind og ser, om vi ikke kan rekruttere gennem vores madskole, siger Morten Lynge Lauridsen.

Også Dansk Supermarked har oprettet en uddannelse for at uddanne unge til at arbejde i detailhandlen. Fælles for uddannelserne er, at de unge får løn undervejs og får garanti på en praktikplads.

- Vi giver dem løn undervejs, en læreplads fra start og så får de en indgang til en jobsikker fremtid med masser af karrieremuligheder, siger Morten Lynge Lauridsen.

Facebook
Twitter