Sure færgekunder og aflysninger giver Molslinjen millionkrav på halsen

Rederi rammes af et krav om bod og bøde på 1,5 millioner kroner for færgebetjeningen af Bornholm.

Molslinjen overtog færgedriften til Bornholm den 1. september 2018. (© Bornholmslinjen)

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kræver nu, at Molslinjen skal betale 1,5 millioner kroner for utilfredse kunder og aflysninger.

To gange årligt skal rederiet Molslinjen sende en kundetilfredshedsmåling af færgebetjeningen af Bornholm til ministeriet.

Men resultatet for den seneste lavsæson er i to ud af de fem kategorier ikke tilfredsstillende, skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

- Ministeriet har på den baggrund opkrævet en bod fra Molslinjen A/S på cirka 200.000 kroner. Derudover modtager selskabet en bod på 1,3 millioner kroner for mangel på behørig dokumentation for bodsfritagelse ved aflysninger og forsinkelser samt for mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge, lyder det i pressemeddelelsen.

Overtog færgerute i september

I september sidste år overtog Molslinjen færgebetjeningen af Bornholm.

Allerede to måneder senere kritiserede transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, at rederiet ikke havde sendt dokumentation til ministeriet for aflyste og forsinkede afgange samt for brugen af en erstatningsfærge.

- Det er kritisabelt, at Molslinjen A/S fortsat ikke altid indsender behørig dokumentation til ministeriet i forbindelse med aflyste og forsinkede afgange – og at omfanget af aflyste og forsinkede afgange såvel som mangelfulde indsættelser af erstatningsfærgen er for højt, siger Ole Birk Olesen.

Skal undersøge søsyge passagerer

Ved årsskiftet var bodsstraffen for forsinkelser, aflysninger og mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge løbet op i tre millioner kroner, oplyser ministeriet.

Men i det nye år har Molslinjen altså igen ikke sendt den nødvendige dokumentation af forsinkelser, aflysninger og erstatningsfærger til ministeriet, og det udløser derfor nu et nyt millionkrav til virksomheden.

- Jeg forventer derfor, at Molslinjen A/S forbedrer resultaterne til næste måling, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.

Udover bod, bøde og ministerens kritik, så risikerer Molslinjen også at blive kigget yderligere efter i sømmene i fremtiden.

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er nemlig i øjeblikket i gang med en teknisk undersøgelse, der blandt andet skal afdække, om rederiet overholder et krav om, at maksimalt 10 procent af passagererne må blive søsyge under færgeoverfarten, skriver ministeriet.

Direktør: Vi er ærgerlige

Molslinjens direktør, Carsten Jensen, er umiddelbart heller ikke tilfreds med, at rederiet nu for anden gang rammes af ministeriets hammer i sagen om færgedriften.

- Vi er ærgerlige over, at vi ikke helt er, hvor vi skal være. Vi kan se, at vi scorer lidt for lavt på to kategorier ud af fem – men vi kan også se, at vi er meget tæt på at score tilfredsstillende også der, siger han i skriftlig kommentar.

Samtidig udtrykker Carsten Jensen dog også håb om, at Molslinjen i fremtiden kan forbedre kundetilfredsheden på overfarten til Bornholm.

- Når dette er den første måling, er vi fortrøstningsfulde, og nu vil vi gå dybere ned i de enkelte kategorier for at finde de præcise forbedringspunkter, så vi kan undgå bod fremadrettet, siger han.

I forhold til ministeriets kritik af den fodslæbende dokumentation fra Molslinjen, så er rederiet dog ikke enige med myndighederne.

- Vi må konstatere, at vi endnu ikke er helt på linje med ministeriet, når det gælder dokumentation for fritagelsen for bod i forbindelse med aflysninger og indsættelse, og vi må også konstatere, at der er områder, hvor vi ikke er enige med ministeriet i fortolkninger af kontrakten. Nu kigger vi opgørelsen grundigt igennem og så kommer vi tilbage til ministeriet med et svar, siger Carsten Jensen.

Facebook
Twitter