Svensk 'flyskam' giver panderynker i luftfarten: 'Det her fænomen kan være med til at forværre en krise'

Et luftfartsselskab opfordrer endda kunderne til at tage toget, så selskabet fremstår klimavenligt, lyder det.

KLM har i en kampagne opfordret kunderne til at tage toget i stedet for at flyve på en kort rute. (Foto: AXEL SCHMIDT © Scanpix)

I Sverige er begrebet 'flyskam' et fænomen, der kan ses direkte i landets faldende antal indenrigsflyvninger. I juli og august var der for eksempel henholdsvis 11 og 10 procent færre passagerer end for et år siden. Det viser tal fra Swedavia, som ejer og driver 10 af Sveriges største lufthavne.

En stor del af nedgangen bliver koblet direkte sammen med "flyskam", som er en bevægelse, der er blevet hjulpet godt på vej af den svenske klimaaktivist Greta Thunberg.

Flyselskabet SAS erkender selv, at klimabekymring er en del af årsagen til faldende tal i Sverige. Det sagde seskabets topchef, Rickard Gustafson, i maj ifølge Jyllands-Posten.

Begrebet skal forstås ved, at nogle forbrugere simpelthen skammer sig over at flyve på grund af klimabelastningen.

I Sverige bliver tendensen bakket op af, at den nationale togoperatør, SJ, som ifølge selskabets årsrapport sidste år slog rekord med næsten 32 millioner rejser.

Indtil videre har resten af Europa ikke set samme tendenser.

En undersøgelse fra den schweiziske bank UBS viser dog, at formodet flyskam i fremtiden kan betyde, at flytrafikken i Europa de kommende år kun vil stige 1,5 procent. Det er det halve af, hvad andre analyser viser.

Kan påvirke væksten

Fænomenet har altså endnu ikke bredt sig videre i det europæiske luftrum, men det er noget, man er opmærksom på i luftfartsindustrien.

Sådan lyder det fra luftfartsanalytiker i Sydbank Jacob Pedersen.

- Lige nu ser vi ikke, at flyskam påvirker europæisk luftfart. Men ser vi et til tre år frem i tiden, så kan jeg bestemt ikke afvise, at det vil få en negativ effekt på branchens vækst.

Er det et fænomen, som luftfarten tager alvorligt?

- Det er det. Med rette. For hvis vi om et til tre år ser en afmatning af den europæiske økonomi, så vil det her fænomen kunne være med til at forværre en krise. Og jo mere, der bliver talt klima, jo større er sandsynligheden for, at en befolkningsgruppe vælger at flyve mindre.

Jacob Pedersen peger på flere eksempler fra flyselskaberne for at komme passagerernes klimahensyn i møde.

- For eksempel har det hollandske luftfartsselskab KLM lige kørt en reklamekampagne, hvor budskabet har været, at folk måske skulle overveje at tage toget. Og SAS har netop foreslået et klimabidrag på 20-30 kroner pr. billet, som skal gå til forskning i grøn omstilling. Samtidig er flere selskaber begyndt at skrive deres CO2-udledning ind i deres trafiktal, så passagererne kan se, at man tager klimaproblematikken alvorligt.

Men hvor langt er branchen fra at være så grøn, så flyskam slet ikke behøver at være et fænomen?

- Meget langt. Og det er også derfor, at branchen bruger de her andre tiltag for at vise over for passagererne, at man tager problematikken alvorligt. For selvom, der bliver forsket i biobrændsel, er der mange, mange år til, at alle fly i verden flyver på det. Og det er samme historie med for eksempel el-fly. Personligt tvivler jeg på, at jeg når at flyve over Atlanten i et el-fly.