Tankstationer løber fra ansvar

Hvis du får din bil ødelagt i en bilvask, er tankstationen ofte meget tilbageholdende med at dække skaden, fortæller DR’s forbrugermagasin Kontant. Du skal selv løfte bevisbyrden, og det kan de færreste.

Patrick Hamkar (til venstre) viser Kontant-vært Jakob Illeborg, hvordan hans kofanger blev revet løs i en Shell-bilvask. Kofangeren er nødtørftigt skruet sammen og skal udskiftes. (© DR)

Den 2. juni kørte Patrick Hamkar som sædvanligt ind på Shell-tanken i Københavns Sydhavn for at få vasket sin bil. Men hurtigt gik noget galt.

- Cirka to minutter inde i forløbet stopper vasken lige pludselig, og portene til bilvasken kører op. Jeg bemærker, at børsterne nærmest sidder inden under hjulkassen, fortæller Patrick Hamkar, der bor i Malmø og pendler til sit arbejde som social- og sundhedshjælper på Frederiksberg.

Den forreste kofanger blev revet op i begge sider, og bagsmækken blev ridset. Patrick Hamkar tog det som en selvfølge, at Shell ville betale for en reparation, der vil koste cirka 14.000 kroner. Men han blev pure afvist, fordi han ikke kan dokumentere, at bilvasken er skyld i skaderne på hans bil.

- Jeg synes ikke, det er i orden, at man fralægger sig ethvert ansvar, mener Patrick Hamkar, som aldrig mere vil bruge Shell og nu hellere vasker sin bil i hånden.

Patrick Hamkar bad om at få lov til at se overvågningsbillederne fra tidspunktet for uheldet, men det måtte han ikke. De kunne ellers muligvis have klarlagt, hvad årsagen til skaderne var.

Bilejeren har bevisbyrden

Tankstationen har pligt til at dække for en skade, hvis den skyldes en fejl i vaskeanlægget, eller anlægget er dårligt vedligeholdt. Og det er bilejerens opgave at bevise det. FDM får jævnligt henvendelser fra frustrerede medlemmer, der mener, at tankstationerne løber fra deres ansvar.

- Desværre er det ofte meget lidt vi kan gøre, fordi de her sager er meget vanskelige rent juridisk. Det er svært at løfte den bevisbyrde, man skal løfte, forklarer Dennis Lange, jurist hos FDM, til Kontant.

De uheldige bilejere får typisk ikke lov til at se overvågningsvideoen, og det kan FDM ikke forstå.

- Hvis videoen rent faktisk viser, at det ikke er vaskehallens skyld, så vil det jo være et fint bevis for tankstationen. Så lad os da få det bevis på banen, siger Dennis Lange.

Shell fastholder afvisning

Shell fastholder over for Kontant, at det var korrekt at afvise at dække Patrick Hamkars skade.

- Der er ikke noget at komme efter [...] Der er ikke nogle problemer med maskinen, og der har ikke været lignende sager, hverken før eller efter, lyder det fra Regitze Reeh, kommunikationsdirektør i Shell.

Shell erkender dog, at det var en fejl, at Patrick ikke fik lov til at se overvågningsvideoen. Det kan han bare ikke bruge til noget i dag, fordi videoen i mellemtiden er blevet slettet. Til gengæld garanterer Shell, at alle kunder i fremtiden får lov til at se eventuelle overvågningsbilleder, hvis kunden mener, at bilen er blevet skadet i en bilvask.

Gode råd

Patrick Hamkar ville i dag ønske, at han havde sikret sig den krævede dokumentation, men han regnede altså ikke med, at det var nødvendigt. FDM har tre gode råd til alle, der bruger bilvaske:

  • Man skal følge vaskehallens anvisninger til punkt og prikke. Bilen skal være korrekt parkeret, og løse genstande såsom sidespejle og antenner skal slås ind. I modsat fald må man selv dække en eventuel skade.

  • Hvis uheldet er ude, skal man med det samme sikre sig dokumentation for skaden. Sørg for at tage nogle billeder af skaden på stedet.

  • Få kontaktinformation på eventuelle vidner og tag også gerne et billede af vidnet på stedet.

Hvis man følger de gode råd, er man ifølge FDM bedre stillet.

- Så står man så godt, som det typisk er praktisk muligt i hvert fald. Det er ikke dermed en garanti for, at man så har en endegyldigt god sag, men så har man gjort, hvad man kunne, siger FDM-jurist Dennis Lange.

Se Kontant om bilvask torsdag aften kl. 21.00 på DR 1.