Taxabranchen jubler: Nu bliver det et krav, at chaufførerne kan dansk

Tidligere transportminister kalder til gengæld aftalen for tåbelig.

Et flertal i Folketinget skærper kravene til, at man skal kunne dansk for at blive taxachauffør. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

Når du fremover sætter dig ind i en hyrevogn, så vil det være et krav, at din chauffør behersker det danske sprog.

Det er resultatet af en justering af taxaloven, som et bredt flertal i Folketinget i dag er blevet enige om.

Partierne har nemlig aftalt, at man fremover skal kunne dokumentere, at man har bestået et danskkursus på niveau 2, hvis man skal optages på chaufførkurset.

Man kan også på anden vis have mulighed for at dokumentere, at man behersker det danske sprog på det niveau, lyder det i aftalen, uden at de dog kommer den del nærmere.

- Det er et helt rimeligt krav, at man skal kunne føre en samtale på dansk, når man kører taxi, og det får vi nu bedre dokumentation for, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse, hvor det også lyder, at man kan dispensere for kravet i helt særlige tilfælde.

Hos brancheforeningen Dansk PersonTransport, der blandt andet varetager interesserne for taxavognmænd, er man glad for aftalen.

- Kunderne skal kunne forvente god sikkerhed og service, og kunderne bør kunne forvente, at chaufførerne kan dansk, så de kan kommunikere ordentligt med dem, siger landsformand John Bergholdt.

Dansk er allerede et krav

Det har faktisk allerede været et krav, at man skal kunne dansk, hvis man skal optages på kurset og efterfølgende få lov til at køre taxa.

Der har dog indtil nu ikke været noget krav om, at ansøgerne skal kunne dokumentere sprogfærdighederne - det har udelukkende været op til uddannelsesinstitutionen at vurdere dette.

Det har de dog ikke været gode nok til at vurdere, lyder det fra flertallet i Folketinget.

- Det har vist sig, at denne model ikke fungerer tilfredsstillende, idet det er oplevelsen blandt mange aktører i branchen, at danskkundskaberne ikke er tilfredsstillende, lyder det i aftaleteksten.

John Bergholdt, kan du genkende, at det er et reelt problem, at mange taxachauffører ikke kan ordentligt dansk?

- Jeg har hørt om problemet, men der har ikke været et stort problem. Det er alligevel en god idé, fordi man som kunde bør kunne forvente, at chaufføren kan dansk, siger landsformanden.

Tidligere minister: Aftalen er tåbelig

Det er dog ikke alle partier i Folketinget, som er lige begjestrede for justeringen af taxaloven.

Liberal Alliances Ole Birk Olesen var transportminister, da den nye taxalov trådte i kraft 1. januar 2018.

Han er bestemt ikke imponeret af sine politiske kollegers justering.

- Når jeg sætter mig ind i en taxa, så går jeg op i, om chaufføren kører korteste rute fra A til B, at han kører ordentligt, og at bilen er ren. Jeg går ikke op i, hvor god chaufføren er til dansk, skriver han på Facebook.

- Aftalen er tåbelig. Den vil kun gøre det sværere for udmærkede mennesker blandt indvandrere i Danmark at få arbejde i Danmark. Og den vil gøre det sværere at få chauffører nok.

Den tidligere transportminister får dog langt fra opbakning til sin holdning hos brancheforeningen Dansk PersonTransport,

- Jeg synes, at det er en frisk holdning, Ole Birk Olesen kommer med, og jeg er bestemt ikke enig. Taxakørsel er meget og andet end folketingspolitikere, der skal fra a til b, siger John Bergholdt og fortsætter:

- Der er også kunder, der er visiteret og skal køres til læge eller specialskole. Det kan også være gangbesværede, som skal have hjælp til at få deres rollator i baggagerummet. Taxabranchen er først og fremmest et serviceerhverv.

Ud over kravet om et bestået danskkursus, så er flertallet enige om at forhøje gebyret for udstedelse af chaufførkort til 1.470 kroner.

Transportminister Benny Engelbrecht kalder justeringen af taxaloven for en mindre en af slagsen, og du kan læse aftaleteksten her.

Aftalepartierne er enige om, at næste evaluering af loven skal ske til næste år.

FacebookTwitter