Taxaformand: Urimeligt at kunder skal betale taxasystem

Lufthavnen må betale en del af nyt taxasystem, der skal mindske trængsel i lufthavnen, mener taxaformand.

De københavnske taxaselskaber er ikke tilfredse med, at branchen alene kommer til at betale for et nyt bomsystem i Københavns Lufthavn. (© Scanpix)

De københavnske taxaselskaber er ikke tilfredse med, at branchen alene kommer til at betale for et nyt bomsystem i Københavns Lufthavn, der skal mindske trængslen.

Ifølge formanden for Dansk Taxi Råd, John Lindbom, vil selskaberne have Københavns Lufthavn til at betale en del af regningen.

- Det er klart, at vi er interesserede i, at passagerer, der ankommer til lufthavnen, får en ordentlig service, og det vil vi gerne være med til at forbedre. Men vi mener ikke, at vi skal betale regningen alene. Det er urimeligt, siger John Lindbom.

Nej til gebyr på 20 kroner

For at komme trafikkaos til livs vil lufthavnen indføre det nye system, der skal regulere antallet af taxaer. Finansieringen af bomsystemet skal findes ved at sende eneret til lufthavnsturene i udbud.

Prisen bliver 17 millioner kroner om året, og vil komme kunderne til gavn, siger Københavns Lufthavns passagerchef, Marie-Louise Lotz:

- Kunderne skal fremover gå den samme vej og stå det samme sted for at få en taxa. Men vi ønsker, at kunderne vil komme til at opleve, at det bliver langt mere smidigt at få en taxa, fordi de holder klar og er parate, siger han.

Lufthavnen har tidligere foreslået et gebyr på 20 kroner for en lufthavnstur som finansiering af bomsystemet. Men det har Taxinævnet i Region Hovedstaden sagt nej til.

Regningen kan blive din

Regningen ender dog alligevel hos kunderne i sidste ende, erkender formanden.

Hvis vognmændene skal betale, vil omkostningerne ifølge Taxinævnet indgå i det almindelige prisindeks fra Danmarks Statistik, som tager højde for de omkostninger, der er ved at drive taxa.

- Det kan ende med en takststigning for samtlige passagerer. Det, mener vi, er helt urimeligt. Der er jo mennesker, der aldrig kommer i lufthavnen. Hvorfor skulle de betale en dyrere taxaregning, end de plejer at gøre.

- Vi er ikke interesseret i bare at lade priserne stige, fordi vi mister kunder hver gang, siger John Lindbom.

Fra fire til ét selskab

Ifølge taxaformanden er der omkring 1.800 vogne i Region Hovedstaden, hvor fire selskaber i dag må betjene lufthavnen.

Københavns Lufthavne har fremlagt planerne om at sende lufthavnsturene i udbud for taxaselskaberne torsdag. Ifølge selskabernes formand er det endnu uvist, hvordan selskaberne forholder sig til planen.

- Nu må vi se, om der er et selskab, der byder alene, eller man går sammen i et konsortium, siger John Lindbom.

Det nye system skal være klar 1. maj 2015.

/ritzau/

Facebook
Twitter