TDC outsourcer 800 ansatte i Danmark

Hver tiende danske ansatte i TDC's kundesupport får ny arbejdsgiver til efteråret.

800 TDC-ansatte i Aarhus, København og Sønderborg får ny arbejdsgiver. (Foto: DR © DR)

Den amerikanske serviceudbyder Sitel overtager en del af opgaverne med kundesupport i den hidtil største outsourcingrunde hos TDC, som berører omkring hver 10. ansatte i Danmark, oplyser selskabet.

- Det er den hidtil mest omfattende outsourcing i koncernen, og det har været vigtigt for os at sikre medarbejderne størst mulige tryghed i processen. Det har vi opnået med aftalen med Sitel, siger koncerndirektør Jens Aaløse, TDC Group, i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder, at de omkring 800 TDC-medarbejdere fra 6. oktober er ansat i Sitel. De ansatte sidder i dag i København, Aarhus og Sønderborg, men på sigt vil Sitel flytte job fra København og Aarhus til Sønderborg og London. Det ventes gennemført med udgangen af 2015.

Ifølge TDC venter Sitel, at der ved udgangen af 2015 vil være omkring 150 TDC-ansatte i afdelingen i London.

Frigiver ressourcer til efteruddannelse

Med aftalen sparer TDC udgifter til kundesupport. En del af besparelsen skal dog gå til at opkvalificere resten af de tilbageværende ansatte i TDC kundeservice. De omkring 1850 ansatte vil gennemgå et uddannelsesprogram, som skal forbedre kundeservice, lyder det.

- Jeg er meget tilfreds med, at vi har fået en aftale med Sitel om at varetage vores support, siger Jens Aaløse.

- Det sikrer en fremragende supportfunktion, og samtidig frigiver det ressourcer, som gør det muligt for os over tid at levere væsentligt bedre kundeservice, tilføjer han.

Ingen umiddelbare ændringer for de ansatte

De 800 berørte ansatte står primært for at yde praktisk hjælp til kunderne med for eksempel opsætning, fejlretning og spørgsmål om regninger.

Alle medarbejdere fortsætter ifølge TDC umiddelbart på uændrede løn- og ansættelsesvilkår og bliver indtil videre siddende ved samme skriveborde.

Sitel forpligter sig i aftalen med TDC Group blandt andet til at nedbringe ventetiden på telefonsupport markant i forhold til i dag.

- Sitel er en virksomhed, som er specialiseret i at drive kundesupport på højt niveau, og det kan i sig selv løfte kvaliteten, siger Jens Aaløse.

Ledelsen i TDC satte i begyndelse af året et større analysearbejde i gang for at finde frem til, hvilke dele af koncernen der kan overtages af eksterne partnere.

/ritzau/

Facebook
Twitter