Test dig selv: Kan du være influencer uden at blive politianmeldt?

Populære stjerner er anmeldt for at overtræde reglerne om skjult reklame.

Arkivfoto. Youtuberen Julia Sofia gør sig klar til at tage til Guldtuben, der er en prisfest for de populære stjerner. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

De er populære, indflydelsesrige og følges af over 100.000 på sociale medier.

Men flere af de såkaldte influencers er ifølge Forbrugerombudsmanden ikke helt på det rene med, hvordan de præsenterer betalte budskaber og produkter.

Forbrugerombudsmanden har i dag valgt at anmelde fire af dem til politiet, fordi de ikke har levet op til reglerne om skjult reklame.

Hvad er en influencer?

  • Ordet influencer (kaldes også influent) dækker over en ny type markedsføring.

  • Begrebet bruges om personer, som har indflydelse i kraft af mange brugere, der følger deres aktiviteter på internettet.

  • Gennem en influencer kan virksomheder og organisationer købe sig til omtale på sociale medieplatforme som eksempelvis Youtube, Facebook, Instagram eller Snapchat.

Samtidig får ti andre en advarsel for ikke at markere reklame klart.

- Der må ikke være tvivl om, hvornår vi som forbrugere møder markedsføring, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Tag testen herunder, og find ud af, hvor god du er til finde rundt i regeljunglen.

Facebook
Twitter