Ryanair

Tidligere piloter: Kampen mod fagforeninger er kernen i Ryanair

På dagen hvor Ryanair og LO tørner sammen i første egentlige retsmøde i Arbejdsretten, tager to tidligere piloter nu bladet fra munden og fortæller om hverdagen i lavprisselskabet. En hverdag præget af trusler, frygt - og et uudtalt forbud mod at tale med fagforeninger.

Når Ryanairs hvidhårede personaledirektør Eddie Wilson i dag tager endnu en tur fra Dublin i Irland for at kæmpe mod den danske fagbevægelse i Arbejdsretten i København, er det udtryk for noget ganske andet og langt mere end irsk stædighed.Det er resultatet af en forretningsmodel og et samfundssyn, der adskiller sig markant fra den, vi normalt kender herhjemme.

Det mener to piloter, der tidligere har arbejdet for det irske lavprisflyselskab og dermed har mærket kulturen i Ryanair på egen krop.- Ryanair vil bare ikke forhandle med fagforeninger overhovedet. Dén holdning går helt til roden i Ryanair og er en del af kernen i selskabet, fortæller Nilas Andersen, der arbejdede for Ryanair fra 2011 til 2013 og i dag er pilot i et dansk selskab.Vil skabe splidMorten Windeløv, der var pilot for selskabet fra 2007 til 2011, fortæller samme historie om et selskab med en forretningsmodel, hvis grundlag handler om at holde fagforeningerne fra fadet:- Man vil ikke acceptere fagforeninger eller organiseret arbejde. De vil overhovedet ikke acceptere, at man forsøger at skabe bedre forhold for den gruppe, man er en del af. Man vil spare penge ved at skabe splid blandt de ansatte og dermed også dele de stemmer, der egentlig kunne tale samlet for forbedringer, siger Morten Windeløv, der i dag arbejder i et dansk flyselskab og samtidig er medlem af bestyrelsen i Flyvebranchens Personaleunion (FPU), der har krævet overenskomster mod Ryanair.Retssag i gang for alvorDe to piloter er indkaldt af LO som vidner i sagens første egentlige retsmøde, den såkaldte hovedforhandling, der i dag skydes i gang kl. 14.30 i Arbejdsretten.

De tre højesteretsdommere skal tage stilling til, om den danske fagbevægelse, der kræver danske overenskomster med selskabet, må udføre sympatiblokade mod Ryanair i Danmark - eller om det irske selskab i stedet er underlagt irsk lov. Desuden skal retten beslutte, om den principielle sag skal forelægges EU-domstolen.Ledelsen vil kontrollere altOg de to piloter, der begge arbejdede for Ryanair via rekrutteringsselskabet Brookfield Aviation, er ikke overraskede over, at Ryanair ofrer tid og penge på mange og lange retssager frem for bare at tegne en overenskomst for de ansatte på de danske baser i København og Billund. Overenskomster er slet ikke en mulighed i Ryanair, forklarer de:- Fagforeninger komplicerer Ryanair-ledelsens princip om, at der skal effektiviseres konstant og tjenes penge for enhver pris, og at ledelsen vil kontrollere alt, hvad der foregår, fortæller han.- Man må godt være medlem af en fagforening, men man må ikke bruge fagforeningen til det, man normalt bruger en fagforening til - eksempelvis diskutere lønvilkår og ansættelsesvilkår. Hvis jeg snakkede med en fagforening om ting i min kontrakt, så ville jeg blive fritstillet og formentlig retsforfulgt. Det er forfærdeligt og imod alle danske principper, siger Nilas Andersen.Frygter arbejdsløshedBåde Nilas Andersen og Morten Windeløv søgte job i selskabet på trods af rygterne om hårde arbejdsvilkår. Alligevel blev de begge rystede over tonen og ledelsesstilen i selskabet:- Det er en meget autoritær, nedladende, mobbende og generelt utroligt hård ledelsesstil. De fleste makker ret, fordi de er bange. De er bange for at miste deres arbejde - især kabinepersonalet - for mange af dem er fra Øst- eller Sydeuropa, hvor arbejdsløsheden er høj, forklarer Nilas Andersen.

Morten Windeløv kalder ledelsesstilen "management by fear".- Man benytter trusler og straf over for personalet. Man risikerer at ryge i den sorte bog, og så kan de eksempelvis tvinge dig til en anden base med minimum varsel. Der er en udbredt foragt og mangel på forståelse for medarbejdere. Det gjorde mig utryg og rastløs, for jeg kan ikke kapere, at man kan blive behandlet sådan. Og jeg var ikke alene - mange andre piloter havde det ligesådan.Hvis vilkårene var så ringe, hvorfor blev du der så i fire år?- Når man står som pilot med en stor gæld efter sin uddannelse, så har man ikke råd til en længere periode uden løn. Så må man acceptere forholdene, indtil noget andet dukker op, siger Morten Windeløv.Ryanair har være ført an i den priskrig, der i dag sikrer billige flybilletter til alle - også folk, der før kun kunne drømme om at flyve. Har sådan et selskab ikke en eksistensberettigelse?- Der er masser af eksempler på lavprisselskaber, der kan give de ansatte forholdsvist gode overenskomster, tale pænt til de ansatte - og stadig sælge billige billetter, siger Morten Windeløv.Retsmøde til ud på aftenenDR Nyheder har forelagt piloternes udsagn for Ryanair, men selskabet var søndag aften endnu ikke vendt tilbage med et svar.

Dagens retsmøde begynder 14.30 og ventes at vare til langt ud på aftenen. Ud over de to piloter fører LO også FPU's formand, Thilde Mortensen Waast, som vidne. Også Ryanair fører flere vidner, herunder chefen for basen i København samt personaledirektør Eddie Wilson.Det er uvist, hvorvidt der afsiges en dom allerede i dag. Et realistisk scenario er, at retten først afsiger en dom om et par uger.

Facebook
Twitter