Tilbudstjek afslører snyd med før-priser: Butikker sætter priser op, før de laver udsalg

Køtilbud. Restsalg. Fødselsdagpriser. Pas på, for ofte ser tilbud bedre ud, end de er.

En billig grill med tilbehør - tilsyneladende nedsat fra over 9000 kroner til 3499 kroner. Men vær vågen, for i mange tilfælde angives der en langt højere normalpris end den pris, varen reelt har kunnet købes til.

Du skal være vågen, når du går på tilbudsjagt, for butikkernes tilbud er ikke altid så gode, som de udgiver sig for at være.

En ny opgørelse fra prissammenligningstjenesten Pricerunner viser, at du faktisk kunne købe halvdelen af januarudsalgets tilbudsvarer til den samme eller en lavere pris, inden udsalget startede.

Butikkerne sminker deres rabatter, mener direktør for Pricerunner Martin Andersen.

- De sætter prisen op, inden den bliver sat ned, og de skilter også ofte med normalpriser, der er langt højere end den pris, varen har kostet de sidste mange måneder, så besparelsen på tilbudsvaren ser større ud, end den reelt er, fortæller han.

Butikker går til kanten

Direktør i Forbrugerrådet Tænk, Anette Christoffersen, er ikke overrasket over, at butikker fifler med tilbudspriser. Det bekræfter derimod den opfattelse, at tilbudsmarkedet opererer med elevatorpriser:

- Priserne går hele tiden op og ned, og forbrugerne kan ikke længere regne med, at de får varen til en god pris, lyder det fra Anette Christoffersen.

Hun mener, at mange butikker omgår Forbrugerombudsmandens retningslinjer og går til kanten af, hvad der er tilladt.

- Det er for dårligt. De snyder forbrugerne og foregøgler dem, at den vare, de er ved at købe, er meget billigere, end den er, lyder det.

Vildledende markedsføring

Så længe en vare kun er sat ned i op til to uger, er det helt lovligt at markedsføre rabatter som et tilbud. Ifølge retningslinjerne for prismarkedsføring kan det nemlig vurderes som vildledende markedsføring, hvis et produkt ofte eller altid er på tilbud.

Tilbud kan også vurderes som vildledende, når de sammenlignes med en pris, varen ikke har haft seks uger forinden. Butikker kan derfor ikke nedsætte et produkt igen og igen og så blive ved med at sammenligne med varens oprindelige pris.

Her skal tilbudsprisen i stedet sammenlignes med den pris, varen har været nedsat til før den seneste nedsættelse, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og understreger, at det er strafbart at vildlede forbrugere.

- Der er tidligere givet betragtelige bøder på op mod en halv million kroner i sager, hvor reglerne er overtrådt. Det skal være sandt, hvis man reklamerer med et godt tilbud, lyder det fra forbrugerombudsmanden.

En grill til halv pris… Eller?

En af de butikker, der indgår i Pricerunners analyse, er varehuskæden Bilka. DR Nyheder har derfor kigget nærmere på nogle af de varer, der går igen i Bilkas tilbudsaviser de seneste 18 uger.

Fx skilter Bilka med, at der er tusinder af kroner at spare på en Char-Broil Professional 4400 gasgrill.

Vær kritisk overfor normalprisen, hvis du køber en gasgrill. For ofte er den pumpet op,,så tilbuddet ser bedre ud, end det reelt er.

Grillens normalpris er - ifølge Bilkas ejere Salling Group - 7499 kroner. Men en gennemlæsning af Bilkas tilbudsaviser viser, at grillen i realiteten har kostet under 4000 kroner i 11 af de 18 uger. Og det har været inklusiv diverse ekstraudstyr.

Salling Group: Vi overholder reglerne

Salling Group bekræfter, at gasgrillen har kunnet købes til under 4000 kroner i 11 af de 18 uger, hvor normalprisen ellers skulle være 7499 kroner. Alligevel mener kommunikationsdirektør Mads Grand ikke, det er et forkert at kalde de 7499 kroner for normalprisen. Ifølge ham har det nemlig været muligt i hele tilbudsperioden, at betale 7499 kroner for grillen i stedet for den billigere pris på 4000 kroner inklusiv ekstraudstyr.

- Det er rigtigt, at grillen indgår lejlighedsvist i tilbud med ekstra udstyr, men det ændrer ikke på, at normalprisen er 7500 kroner, fastholder Mads Grand, som ikke tror, at det er svært for kunderne at forstå:

- Grillen har været en del af skiftende kombinationstilbud med ekstra udstyr. Det kan man så som journalist vælge at problematisere, eller også kan man som kunde glæde sig over det, siger han.

Priser op og ned hos Coop

Også detailhandelsvirksomheden Coop er en af de virksomheder, der ifølge Pricerunner kan finde på at sætte priserne op, før de sætter dem ned. Coop selv forklarer sådanne elevatorpriser med skarp konkurrence i markedet. Desuden påpeger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at normalpriserne på Coops hjemmeside - som tilbudspriser sammenlignes med - er prisen for alle dem, der ikke er Coop-medlemmer.

Når Coop har 1,7 millioner medlemmer, der kan købe varerne til medlemspris, er det så ikke misvisende, at I laver den sammenligning?

- Jeg synes, det er meget transparent. Vores medlemmer har fordele, og de får produkterne til medlems-pris. Ikke til den pris som ikke-medlemmer skal betale.

Hvis ganske få af jeres kunder har betalt det, I kalder normalpris, så er det vel ikke længere en normalpris?

- Det er i hvert fald den pris, man skal betale, hvis man ikke er medlem. Så må folk jo vurdere, om de synes, det giver mening at blive medlem, lyder det fra Coops informationsdirektør.

Forbrugerombudsmanden: Flere sager på vej

Forbrugerombudsmanden opfordrer forbrugerne til selv til at være vågne, så de ikke bliver snydt af forretningernes gule tilbudsskilte.

- Mit gode råd er at se sig for og så følge prisudviklingen på de produkter, man gerne vil købe. Ikke mindst hvis der er tale om dyre produkter, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Samtidig lover hun, at hun vil holde øje med eventuel snyd med tilbudspriser.

- Vi har flere sager under behandling i øjeblikket. Her ser vi blandt andet på, om der er tale om en reel normalpris eller et vildledende tilbud, siger forbrugerombudsmanden og påpeger, at hun nu også vil undersøge Bilkas grill-tilbud.

Facebook
Twitter