Tjen penge på dit Facebookfeed eller din søvnrytme

Ny EU-lov giver dig mulighed for at tjene penge på dine digitale spor.

Vært på Penge, Dorte Fals forklarer, hvorfor dine digitale aftryk er penge værd.

Harald Nyborg, Harry Potter, HBO, horoskoper. Listen, over hvad du har søgt efter på søgemaskinen Google, er ikke bare uoverskuelig lang, men den er rent faktisk penge værd.

Penge, der kan blive dine, når europæerne til maj får nye digitale rettigheder med persondataforordningens indtog.

- I dag er der jo rigtig mange virksomheder, der lever af vores oplysninger. Det vi kalder data og handel med data. Med de nye regler får vi forbrugere en rettighed til at kunne flytte oplysninger mellem virksomheder og kan tage kontrol over vores oplysninger, forklarer seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk Digital, Anette Høyrup.

Dine personlige data bliver en handelsvare, der er penge værd for dig. Det vil jeg gerne tjene penge på. Det gør jeg ved at købe data af dig og sælge det til andre.

Mogens Nørgaard, direktør i IT-virksomheden CIMA

Til foråret træder persondataforordningen i kraft, og det giver forbrugerne ret til at indhente, slette, rette eller flytte personlige oplysninger fra en virksomhed til en anden. Og det ser direktør i IT- Branchen Birgitte Hass også et potentiale i.

- Med den nye persondataforordning bliver det blandt andet en gang for alle slået fast, at data er dine data - og ikke virksomhedernes. Det vil sige en styrkelse af individets rettigheder, men samtidig også en mulighed for øget konkurrence om det, der er alfa og omega for virksomhedernes fremtidige succes: At kende sine kunder bedre end konkurrenten, forklarer Birgitte Hass.

Fra data til dollars



I dag har vi personlige oplysninger liggende hos alt fra boligselskaber til datingapps. Men vil vi veksle vores data til kolde kontanter, behøver vi ikke selv at grave alle oplysningerne frem.

I stedet bliver det IT-virksomheder, der kommer til at fungere som led mellem dem, der i dag skaber en masse data om lige netop dig - og så de virksomheder, der vil betale dig for oplysningerne.

- Interessant i markedet er, at vi ser startups komme til, der har en gennemsigtigt erklæret forretningsmodel, at samle og opbevare dine data - samt at sætte dig i kontrol med, hvor de gives videre til. De kan så give det videre til sundhedspersonale for at hjælpe dig med din behandling, eller med dit vidende og med kontant betaling til dig, kan de stille dem til rådighed for kommercielle formål eller for forskning, forklarer Birgitte Hass.

IT-virksomheder fra hele verden er i gang med at udvikle netop den forretningsmodel. Det har endnu ikke fået et navn, men flere bruger betegnelsen 'databank'. I Australien er firmaet pi.exchange i gang med at gøre klar til at kunne opbevare og sælge vores personlige data fra en sådan bank.

I Kina er virksomheden Shanghai Chengtai Information Technology Co ved at gøre noget lignende. Det finske initiativ Mydata forsøger at sætte os i kontrol med de personlige data. Deres forretning er ind til videre forankret i både Norden, flere europæiske lande, men også Japan og Brasilien.

Også den danske IT-iværksætter Mogens Nørgaard forsøger med sin virksomhed CIMA at træde ind på det nye marked.

- Dine personlige data bliver en handelsvare, der er penge værd for dig. Det vil jeg gerne tjene penge på. Det gør jeg ved at købe data af dig og sælge det til andre. Det kunne være, hvordan er dit energiforbrug. Hvor handler du henne. Den slags ting, fortæller han.

Nye digitale rettigheder

Persondataforordningen bliver indført 25. maj 2018

Du får her ret til:

  • At få en kopi af dine personlige data fra enhver virksomhed, der samler oplysninger om dig - på en læsbar og forståelig måde.
  • At rette i dine personlige oplysninger hos enhver virksomhed
  • At få slettet oplysninger om dig hos enhver virksomhed
  • At overføre dine oplysninger fra en virksomhed til en anden.

Den sidste rettighed giver dig mulighed for at overføre oplysninger til en virksomhed, der kan agere sælger for dig og dine data.

Kilde: Persondataforordningen, EU

Sikker handel med likes


Men vi skal være vakse, før vi begynder at sælge ud af vores energiforbrug, købshistorik på Amazon eller film, vi har set på Netflix, mener blandt andre Pernille Tranberg, rådgiver i dataetik og medstifter af tænkehandletanken Dataethics.

- Det er vigtig at være opmærksom på, at det jo er nogle virksomheder med klare interesser, der har tænkt sig at tage en del af den profit, der er ved salg af dine data. Så vi skal passe på, at det ikke bare bliver sådan, at det er de dårligst stillede, der gør brug af det her, og sælger ud af deres oplysninger for at tjene lidt ekstra, siger hun.

Også Forbrugerrådet Tænk opfordrer til at være opmærksomme, inden vi gør brug af retten til at sælge personlige oplysninger.

- Med private oplysninger i dag, der kan man dels risikere at blive krænket, hvis de havner i hænderne på nogle forkerte. Det kan være, man bliver udsat for identitetstyveri eller andre ting. Så det er vigtigt, at den virksomhed, man kommer til at arbejde sammen med, hvis det her marked opstår, at det er en, der har en meget høj it-sikkerhed, og som kan passe virkelig godt på ens oplysninger, siger Anette Høyrup for Forbrugerrådet Tænk Digital.

Især skal man passe på med at sælge de oplysninger, som er særligt følsomme. For det er ikke altid, man tænker over, hvad virksomhederne egentlig ligger inde med af oplysninger om en.

- Jeg tror nok, man ville kunne sælge nogle af de her oplysninger fra Facebook videre til andre. Men der er jo også rigtig meget på Facebook, som er meget privat. Det kan være ens politiske interesser eller ens seksualitet. Der kan godt være nogle ting, man tænker, at man ikke har lyst til at dele udover med sine venner. Men man deler det selvfølgelig også med Facebook, siger Anette Høyrup.

Data, der indeholder oplysninger om ens etnicitet, politisk overbevisning, seksualitet, helbred eller ens børn skal man derfor tænke sig ekstra godt om, før man giver videre.

Dataguld


Hvor mange penge, du kan få i lommen ved at sælge dine oplysninger fra Facebook, Ticketmaster, Netto eller Netflix, det bliver først sat i sten efter maj, når det nye marked opstår, og de første personlige salg bliver godkendt. Men især oplysninger fra netbank og om vores helbred vil være mange penge værd, vurderer Forbrugerrådet Tænks digitale ekspert.

- Vores økonomiske formåen er super interessant for forsikringsselskaber og andre virksomheder, som gerne vil sælge os noget. Så jeg tror især økonomiske oplysninger er værdifulde. Sundhedsoplysninger kan også være interessante for medicinalfirmaer at få fingrene i. Så det har formentlig også en høj værdi, siger Anette Høyrup.

Det er stadig for tidligt at sætte præcise priser på dine Facebookbilleder eller listen over flybilletter, du har købt. Men allerede i 2013 forsøgte OECD at sætte pris på vores personlige data ved at sammenligne markedspriserne blandt nogle af de største spillere på markedet for handel med data dengang, Aristotle, Experian, Merlin Data, Pallorium, Docusearch og LexisNexis.

For fire år siden kunne virksomheder købe sig til en fødselsdato for 2 dollar, et kørekortnummer for 3 dollar, mens et cpr-nummer gik for 8 amerikanske dollar. En anelse dyrere var det, at få indsigt i en persons oplysninger fra militæret. 35 dollar var prisen her. Kombinationen af oplysningerne blev dog vurderet til at være noget højere.

Magasinet Penge prøver i aften at sætte pris på vores personlige oplysninger.