Tøjfirmaer flygter fra Kina

Flere danske tøjproducenter opgiver nu Kina som produktionsland. I stedet flyttes mere og mere af produktionen til det sydlige Europa og Baltikum.

Henrik vibskov har de senere år flyttet en del af sin produktion ud af Kina og til nærmere lande som Portugal og Tyrkiet.

Flere af de små og mellemstore danske tøjfirmaer tager nu konsekvensen af de senere års massive lønstigninger i Kina og flytter produktionen tættere på. En af dem af designeren Henrik Vibskov fra firmaet af samme navn.

- De senere år har vi løbende lagt mere og vores produktion i Tyrkiet og Portugal frem for Kina, siger han til DR Nyheder.

Han lægger ikke skjul på, at det især er mange og store lønstigninger i Kina, der har været en medvirkende årsag til beslutningen, men også et stigende besvær med at arbejde i Kina har spillet ind.

- Og så er det langt hurtigere at tage ned og checke produktionen samtidig med at det er både billigere og hurtigere at få tøjet hjem fra det sydlige Europa frem for Kina, siger Henrik Vibskov.

De store flytter også

Også mange af de større producenter er på vej ud af Kina. Det fortæller eksportchef i brancheorganisationen Dansk Mode og Textil Michael Hillmose.

- De store producenter går nu til lande som Vietnam, Malaysia eller Bangladesh. Men også de store er begyndt at lægge mindre dele af deres produktion i det sydlige Europa eller i Baltikum, fortæller han.

Michael Hillmoses vurdering bygger især på importallene fra de respektive lande, der netop viser stor fremgang for de andre lande i Asien på bekostning af Kina.

- Kina har toppet som produktionsland, siger Michael Hillmose.

Made in Europe

Også i USA er der stor debat om værdien af fortsat produktion i Kina og Fjernøsten, og begrebet Made in USA er begyndt at vinde respekt igen i håb om, at kunderne vil støtte den hjemlige produktion i en tid, hvor økonomien trænger til forbrugernes opbakning.

Det samme sker også med begrebet Made in Europe, fortæller Eva Kruse, der er direktør i Danish Fashion Institute, der står bag den københavnske modeuge.

- Vi ved fra de store modehuse, at hvis man skal have succes i Asien skal produkterne være Made in Europe, det skal være originalt europæisk og de europæiske størrelser, der skal markedsføres. Og det mener jeg også godt de danske producenter kan vågne op til, siger hun.

Og det er netop også hvad designeren Henrik Vibskov gør.

- Når vi skal sælge vores t'øj har det helt sikkert en god effekt at kunne sige, at det er lokalt produceret, siger han.

Facebook
Twitter