Togkontrollører smiler mere

DSB's stewardesser og togfører er markant mere tilfredse med at være ansat i DSB sammenlignet med for få år siden.

(© DSB)

Måske har du allerede oplevet, at smilene er blevet betydeligt større hos de ansatte, når du tager toget.

DSB's stewardesser og togfører er nemlig markant mere tilfredse med at være ansat i DSB sammenlignet med for få år siden, viser en undersøgelse af medarbejdertilfredsheden hos togselskabet.

DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen, mener, at fremgangen især skyldes en ny strategi, der har sat togfører og stewardesser i centrum.

Overhaler kontoransatte

- Hvor frontmedarbejderne før var de mest utilfredse, har de nu overhalet de administrative medarbejdere, så de nu er dem med størst arbejdsglæde. Det er rigtig vigtigt, da det er dem, som møder vores kunder, siger Søren Eriksen.

Togstewardesse Karin Lund er en af de DSB-medarbejdere, som er blevet gladere for at gå på arbejde det seneste par år. Helt slemt var det for to år siden, da togene var voldsomt forsinkede, og passagerernes frustrationer fik frit løb.

- Jeg har altid stået i togets indgang og sagt goddag til kunderne, men i 2007 havde jeg nogle gange mest lyst til at lukke døren til togets minikøkken og putte mig lidt, siger Karin Lund, som i dag går på arbejde med en helt anderledes tilgang til jobbet.

Glade for tog til tiden

- At langt flere tog i dag kører til tiden, har selvfølgelig gjort kunderne mere tilfredse, og det har gjort os meget mere stolte af vores arbejde. Men jeg synes også, at der er sket et mentalitetsskifte. DSB er blevet en moderne virksomhed, hvor kunderne bliver serviceret i stedet for at blive kontrolleret, siger hun.

Selv om topchef Søren Eriksen er glad for medarbejdernes nye tillfredshed med jobbet, understreger han, at DSB ikke vil hvile på laurbærrene.

- Vi er på rette vej med den ny strategi, Sporskifte 2010, men vi skal helt i mål. Der er stadig mange afdelinger med store problemer, siger Søren Eriksen.

Facebook
Twitter